Storm – Tim Minchin

23399710En dag satt jag och kikade runt på bookdepositorys bästsäljarlistor och fick syn på Storm av Tim Minchin, en grafisk roman jag inte visste någonting om och jag kände inte heller igen författaren men något fångade mitt intresse. En snabb googling visade att jag visst kände igen Tim Minchin, framförallt från hans medverkan i Californication.

Sökningen gav också träff på den animerade kortfilmen Storm som föregick boken med samma namn, jag tog mig en titt och älskade den så kunde förstås inte låta bli att klicka hem boken som även den blev en ny favorit. Den är riktigt snyggt tecknad och annorlunda än någonting annat jag läst.

Både boken och kortfilmen handlar om den cyniske manliga berättaren som över en middag hos vänner får träffa Storm, en lite hippie-flummig kvinna som tror på det mesta. Mötet mellan ateisten och den spirituella leder förstås till diskussioner och personernas väldigt olika ståndpunkter gör att de aldrig kan mötas, man vet att de bara inte kommer att komma överens. Det är bitskt och underhållande, jag älskar det!

Det här är något av det roligaste jag stött på hittills i år och även om ni kanske inte vill läsa boken tycker jag att ni ska spana in kortfilmen.

Kommentera

