Bröderna Grimms Sagor

Broderna-Grimms-sagorKängurus utgivning av Bröderna Grimms sagor är en riktigt trevlig bok. Helhetsintrycket är att det här är en sådan bok som jag skulle ha älskat att få i julklapp när jag var liten, omslaget är härligt juligt rött med festliga gulddetaljer och inuti finns det fina illustrationer till sagorna som anpassats till yngre läsare. 15 olika berättelser får vi träffa på i den här vackert illustrerade samlingsvolymen, det är kända klassiker som Rödluvan, Hans och Greta och Törnrosa men det finns också mindre kända berättelser som jag själv inte stött på tidigare.

En saga som var ny för mig är till exempel De utdansade skorna. en berättelse om prinsessor som genom en magisk tunnel smyger iväg till en förtrollad underjordisk park där de dansar hela natten och återvänder med utnötta skor som de lämnar utanför dörren. Kungen är trött på att hela tiden behöva köpa nya skor åt dem och tillkännager att den man som kan upptäcka vart prinsessorna tar vägen ska få välja någon av dem att gifta sig med. Som vanligt är kvinnan belöningen vilket inte känns helt okej och det är något som jag ofta känner mig kluven till. På ett sätt vill jag bevara alla sagor i en något så när ursprunglig form så att fler generationer ska få njuta av dem men å andra sidan riktar den här boken sig till unga barn och är den ruttna kvinnosynen verkligen något vi vill fortsätta föra vidare? Det är svårt det där…

I vilket fall är den här boken ett riktigt guldkorn med en bra blandning av sagor och illustrationerna ger den det där lilla extra. Hade jag några 6-9åringar att ge julklappar till skulle de fått den här boken.

IMG_0020

———————————————–
 Betyg: 4/5
| 302 s. | Känguru | 2014-10 |
| Adlibris | Bokus |

Kommentera

