Livets & Dödens Villkor – Belinda Bauer

bauer_livets_och_dodens_villkor_omslag_inb_0Belinda Bauer var författaren som fick mig att gå från att inte läsa några deckare alls till att inse att det faktiskt finns något för mig med i genren. Jag har läst alla hennes böcker och såg mycket fram emot den här översättningen.

Hon har skildrat utsatta barn tidigare och gör det igen i denna bok där vår huvudkaraktär är 10-årige Ruby Trick. I skolan är hon mobbad och hemma har hon en utarbetad mamma som ensam drar hela lasset för hushållet medan pappan dricker och fiskar. Pappan är en manipulativ och elak skitstövel som inte gör livet lätt för mamman men Ruby ser honom med rosaskimrande glasögon, hon avgudar honom och är blind för alla hans fel. Sedan börjar unga kvinnor bli överfallna, gärningsmannen tvingar dem att klä av sig nakna och ringa sina mammor för att säga hejdå. Till en början är det allt han gör men det dröjer inte länge innan han börjar döda dem. Ruby övertalar sin pappa att låta henne följa med och spana efter mördaren så på kvällarna och nätterna åker de runt i sin skruttiga bil och ger kvinnor skjuts efter att bussarna slutat gå.

Det är till en början en långsam och ganska lågmäld berättelse men det hindrade inte mig från att dras in och sträckläsa boken, jag tycker Belinda Bauer alltid skriver böcker som är lättlästa och flyter på så bra att sidorna far förbi i en väldigt fart. Ruby är en ganska stereotypisk 10årig karaktär men det hindrar inte mig från att bli berörd, hon har det inte helt lätt. Mobbningen har blivit en vardag och även om hon ibland umgås med de andra barnen som bor i närheten så har hon inte direkt några vänner och hemma oroar hon sig för att föräldrarna ska skiljas. Fast allt är inte sympatiskt med Ruby, trots att hon själv blir hånad av andra barn drar hon sig inte för att heja på sin pappan när han är elak mot hennes mamma.

På det stora hela är karaktärerna väl porträtterade med såväl bra som dåliga egenskaper men jag skulle gärna ha velat lära känna mördaren och hans motiv lite bättre. Miljön som allting utspelar sig i skulle däremot inte ha kunnat göras bättre, Belinda Bauer är en mästare på miljöbeskrivningar och jag kan enkelt föreställa mig hur alltid ser ut men framförallt känslan på platsen. Gillar man hennes tidigare böcker så kommer man gilla den här med, riktigt bra!

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 4.12)
| The Facts of Live and Death | 318 s. | Modernista | 2014-10 |
| Adlibris | Bokus |

3 thoughts on “Livets & Dödens Villkor – Belinda Bauer

  1. Kan man läsa den här fristående tycker du? Jag är sugen på att läsa den ganska så snart men har ett par av hennes tidigare olästa än så länge. Kan jag ta denna på förtur utan att det spoilar för mycket? 🙂

Kommentera

