Kanske är det allt du behöver veta – E. Lockhart

Kanske-ar-det-allt_framsida_slutversion-for-webb-140805-209x300Jag älskar att Kalla Kulor har skaffat sig en lillasyster i Lavender Lit där de så fint beskriver sin utgivning såhär ”Vi ger ut böcker som blir din bästa vän för en stund. Sådana där böcker som letar sig in i hjärtat och stannar kvar där, långt efter att sista sidan har lästs.” Precis sådana böcker jag brukar älska. Jag tyckte om Sparkle men tycker ännu bättre om Kanske är det allt du behöver veta så med deras träffsäkra sätt att hitta pärlor att delge oss hoppas jag att de får vara med oss länge och fortsätta förgylla våra bokhyllor.

Kanske är det allt du behöver veta handlar om Candace. Hon är uppvuxen i den rika och privilegierade familjen Sinclair som är mycket måna om hur omgivningen ser på dem men lite mindre måna om varandra. Somrarna tillbringar släkten på sin egna privata ö där familjeöverhuvudena i form av Candace mormor och morfar byggt ett hus till sig och ett varsitt till sina tre döttrar. På ön umgås Candace med sina två jämnåriga kusiner och en pojke som kommit in i gemenskapen lite senare genom hans pappas förhållande med en av Candace mostrar. Under en sommar sker en olycka som ger Candace minnesförlust och det är där boken tar fart, vad är det som hon inte kan minnas?

Det här är en bok jag skulle kunna summera mitt omdöme med ”Läs den!”. Det behövs faktiskt inte mer än så, den är bra och svår att glömma när man väl har läst den. Det är inte ofta en bok verkligen lyckas gripa tag i mig från första sidan men här blev jag fast direkt. Det är något med berättarstilen som tilltalar mig, kanske är det framförallt hur författaren låter Candace sarkastiska stämma ironisera över familjens brister utan att för den delen göra att hon förlorar känslan av banden mellan familjemedlemmarna. Lockhart lyckas verkligen med konststycket att hålla sina läsare på halster, att bara komma med gåtfulla och knappt märkbara antydningar som får en att fortsätta att ivrigt vända sidorna för att försöka lista ut svaret och när man tror att man börjat ana hur det hänger ihop kommer hon sedan komma med en twist som förändrar allting. Boken har hyllats och hypats och med all rätt, det här är en bok där mitt intresse håller i sig hela vägen och slutet var förbluffande oväntat. Slutet kanske inte faller alla i smaken men jag tyckte det var perfekt.

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 3.90)
| We were liars | 258 s. | Lavender Lit | 2014-10 |
| Adlibris | Bokus |

3 thoughts on “Kanske är det allt du behöver veta – E. Lockhart

  1. Pingback: Bokbloggsjerka 17 – 20 oktober | Bokfrossa

Kommentera

