Vassa föremål – Gillian Flynn

vassa föremålVassa föremål är Gillian Flynns debutroman och likt sina efterföljare Mörka Platser och Gone Girl är det en mörk och obehaglig historia med osympatiska och destruktiva karaktärer. Hon har verkligen gjort sig känt för sina psykologiska thrillers och jag hoppas hon fortsätter med sitt signum.

I Vassa föremål får vi träffa Camille, en reporter som försöker slå igenom men inte riktigt lyckas nå dit utan fortsätter göra små nyheter som inte drar någon uppmärksamhet till sig. Sedan inträffar det ett mord på en ung flicka i hennes hemstad och en till flicka har försvunnit, Camilles arbetsgivare skickar dit henne för att se om hon med sina kopplingar kan gräva upp några nyheter som kan tänkas fånga upp allmänhetens intresse. Under tiden på orten bor hon i sitt föräldrahem och när man får träffa hennes familj och lära sig mer om hennes barndom är det inte svårt att förstå varför det gått så många år sedan hon var hemma sist.

Även om jag tycker att Vassa Föremål är en bra bok så lyckas den inte riktigt tilltala mig på samma sätt som Gillian Flynns andra böcker, när jag läste den saknade jag lite av finessen i de andra böckerna. Handlingen är bra men jag känner att det blir lite för tydligt, lite för uppenbart och skulle velat att mer lämnades åt fantasin och inte upprepades så mycket. Kanske hade det blivit ännu bättre om boken varit lite längre så att berättelsen fått breda ut sig lite mer men Jag tror jag hade tyckt bättre om den här boken om jag hade läst den först istället för sist, för som det är nu förväntade jag mig mer när jag vet hur fantastisk Gillian Flynn kan vara.

För att vara en debut däremot så är den riktigt imponerande. Karaktärerna och berättelsen lämnar skavsår efter sig och jag vet ingen annan författare som så starkt kan måla upp karaktärer som får mig som läsare att känna mig smutsig.

———————————————–
 Betyg: 3.5/5
(Goodreads genomsnitt: 3.87)
| Sharp Objects | 278 s. | Modernista | 2014-08 |
| Adlibris | Bokus |

2 reaktioner på ”Vassa föremål – Gillian Flynn

  1. Pingback: Sammanfattning – September | Bokfrossa

Lämna en kommentar