Främlingen – Diana Gabaldon

9789175470917_200_framlingen_storpocketDiana Gabaldons Outlanderserie har stått på min läslista i många år så när jag fick veta att Bookmark i samband med att det kommer en ny bok i serien ger ut alla böcker på nytt i jättesnygga jubileemsutgåvor var jag inte sen med att nappa. Kärlek, historia och tidsresor har med bokens popularitet visat sig vara ett framgångskoncept och jag får också sälla mig till hyllningskören.

Andra världskriget är äntligen över och sjuksköterskan Clare reser till Skottland tillsammans med sin man för att försöka återknyta banden efter att ha varit separerade under kriget. I närheten av byn de besöker finns en gammal häxring, Craigh na Dun, som visar sig vara mer än bara en samling stenformationer. Under en utflykt till platsen vaknar okända krafter till liv och innan Clare vet ordet av befinner hos sig plötsligt i 1743års Skottland.

Det här är i huvudsak en historisk roman och innehåller därmed värderingar som skär sig väldigt mot mina egna, det brukar vara så och det är inget jag blir förvånad över eller reagerar särskilt mycket på. Att den mer moderna Clare kastats in i den världen gör saker lite annorlunda och ibland tycker jag att hon är för accepterande, jag skulle velat att författaren här tagit chansen att debattera mer mot saker som barnaga och våldtäkt och passat på att lyfta kvinnors rättigheter.

Trots det tycker jag om boken och karaktärerna. Karaktärerna är lätta att tycka om och framställs som människor med många fel och brister. Tidsresor kan kännas som Sci-Fi eller Fantasy och jag vet att det finns många som är skeptiska mot det men jag tycker inte att det ska avskräcka någon från att plocka upp den här boken. Som jag skrev tidigare är det här i huvudsak en historisk kärleksroman där människor försöker förstå varandra och finna en gemensam mark att stå på trots att det skiljer 200år mellan dem.

Främlingen är en rejäl tegelsten men det kändes inte så när jag läste den. Till skillnad från många andra tjocka böcker så blir den aldrig utdragen och långsam utan det händer hela tiden saker som håller intresset uppe. Jag är definitivt sugen på att läsa fortsättningen och blev också väldigt nyfiken på tv-serien som började sändas i augusti.

———————————————–
 Betyg: 5/5
(Goodreads genomsnitt: 4.14)
| Outlander | Outlander #1 | 736 s. | Bookmark | 2014-08 |
| Adlibris | Bokus |

7 thoughts on “Främlingen – Diana Gabaldon

  1. Föll pladask för denna när jag läste den, ser fram emot att läsa nästa. Kan faktiskt rekommendera tv-serien, bra casting och sen är det ju mycket vacker natur och liknande också.

  2. Pingback: Sammanfattning – September | Bokfrossa

  3. Pingback: Främlingen av Diana Gabaldon | Lottens Bokblogg

Kommentera

