The Beautiful Ashes – Jeaniene Frost

17158976När jag läste Halfway to the Grave, den första boken i Jeaniene Frosts serie Night Huntress, blev hon genast en ny favoritförfattare. Jag räknade ner dagarna till varje ny bok skulle komma ut och det var bitterljuvt när serien tog slut. Nyfikenheten var stor på vad hon skulle hitta på härnäst och i slutet av augusti kunde jag äntligen stifta bekantskap med hennes nya serie Broken Destiny.

Första boken heter The Beautiful Ashes. Här får vi träffa Ivy som inte har haft en lätt uppväxt. Ända sedan barnsben har hon sett underliga visioner av saker som inte borde finnas och lever i tron att hon är galen, något hon försökt undanhålla alla vilket gjort att hon varit väldigt ensam. Förutom sin syster verkar hon inte ha någon som står henne riktigt nära och när systern en dag försvinner upptäcker hon att hallucinationerna är verkliga. Hon är beredd att göra vad som helst för att hitta och få tillbaka sin syster, en jakt som får henne att träffa Adrian. Adrian berättar att det är hans öde att förråda Ivy men ändå har de svårt att hålla distansen till varandra.

Förväntningarna var stora men tyvärr blev jag ganska besviken på den här boken. Jag tyckte visserligen om The Beautiful Ashes men det kändes som om någonting saknades, kanske för att jag förväntade mig den magi som finns mellan karaktärerna i Night Huntress-serien men som jag inte kunde finna i denna bok.

Här spenderade Adrian större delen av boken med att hålla saker hemliga för Ivy så att hon förblir okunnig, något som också gjorde att jag som läsare kände mig lite utanför och lyckades inte komma in så mycket i boken som jag skulle ha velat göra. Adrian och Ivys känslor för varandra ska vara en viktig del i berättelsen men det fanns inte mycket till uppbyggnad av deras relation utan det var full fart direkt, allt går för fort och känns framtvingat. Det gör att det inte finns något djup och jag kan inte riktigt föreställa mig bandet mellan dem som annars brukar vara så enkelt i sådana här böcker. Det det ska vara deras öde att dras till varandra men förutom det och att de tycker om varandras utseende har jag lite svårt att förstå deras heta känslor.

Istället för en fantastisk bok med skickligt utformade karaktärer med starka och tydliga personligheter som känns så levande att de skulle ha kunnat vara verkliga tycker jag att det här var mer medelmåttigt. Det är en bra bok men inte vad jag väntat mig från Jeaniene Frost.

———————————————–
 Betyg: 3/5
(Goodreads genomsnitt: 3.70)
| The Beautiful Ashes | Broken Destiny #1 | 484 s. | Harlequin | 2014-08 |
| Adlibris | Bokus |

One thought on “The Beautiful Ashes – Jeaniene Frost

  1. Pingback: Sammanfattning – September | Bokfrossa

Kommentera

