Bokbloggsjerka – Sömnpiller?

bokbloggjerkaDå var det äntligen fredag och nu när sommaren är över betyder fredag bokbloggsjerka igen. Den här veckan är frågan: Får böcker dig att somna eller håller de dig vakna i all oändlighet på nätterna?

På grund av mina nackproblem kan jag inte ligga ner och läsa utan att få ont så jag har aldrig somnat medan jag läst. Läser överhuvudtaget väldigt lite i sängen, föredrar att krypa upp i vår sköna soffa med recliners. Däremot händer det lite då och då att bra böcker håller mig uppe alldeles för länge, jag blir så inne i boken att jag inte kan lägga den ifrån mig. Ibland känner mig förstås så illa tvungen att gå och lägga mig trots att jag är inne på ett spännande slut men då ligger jag ofta rastlös och har svårt att somna för att jag inte kan släppa tankarna på vad som ska hända härnäst i boken.

12 thoughts on “Bokbloggsjerka – Sömnpiller?

  1. Just det där med att släppa boken med tankarna brukar kunna vara svårt. Jag ligger och tänker på handling och karaktärer länge efteråt, vrider och vänder på scenarion. Stundtals kan jag uppleva det som irriterande, även om det egentligen är riktigt fantastiskt. Det tyder ju på att boken är riktigt bra.

  2. Jag känner igen mig i att inte kunna släppa tankarna på boken, det har hänt mig många gånger med. Att lampan är släckt och det är tid för att sova, men ändå så snurrar tankarna vidare på boken.

  3. Normalt blir jag pigg av att läsa, så om jag inte bestämmer mig för en tid jag ska sluta så kan jag hålla på till morgonen. Men nu när jag är sjuk så kan jag somna sittande mitt på dagen mitt i en mening. det känns ovant och skumt…

Kommentera

