Ink – Amanda Sun

9789164098108Den andra av Harlequins YA-nyheter jag läste var Ink av Amanda Sun som nog kan ha årets snyggaste omslag.

Ink handlar om Katie som efter att ha förlorat sina föräldrar flyttar halvvägs över jorden till sin moster i Japan. I ett främmande land där hon inte kan språket eller sederna blir det en riktig kulturkrock som får henne att känna sig ensam och längta hem. I skolan träffar hon den mystiske Tomohiro som fascinerar och skrämmer henne en aning men efter exploderande pennor, droppande bläck och teckningar som rör sig är hon fast besluten att lista ut vad det är som händer och börjar följa efter Tomohiro. Det är dock inte bara Katie som har frågor och börjar misstänka saker men till skillnad från henne är deras avsikter betydligt mörkare.

Tonåringar med kärlek och bekymmer känner vi igen sedan tidigare men som alltid blir det lite extra speciellt och intressant när mytologi blandas in i berättelsen, i det här fallet är det en nytolkning av de japanska Kami som dyker upp.

Jag hade sååå höga förhoppningar på den här boken men tyvärr tyckte jag inte om den så mycket jag hade förväntat mig att göra. Själva konceptet med boken gillar jag och det är intressant att vi för ovanlighetens skull får flytta oss från den amerikanska kontinenten och istället stifta bekantskap med det mystiska och exotiska Japan. Ett tag var jag lite osäker på varför jag inte älskade den här boken, vad det var som inte fick oss att klicka och jag tror faktiskt problemet är så enkelt som att det är karaktärerna jag inte lyckas fastna för. Katie har inte haft det lätt och får mina sympatier men hon reagerar så ologiskt på vissa händelser och gråter hela tiden för allting och ibland tröttnar jag på henne, Tomohiro i sin tur har jag svårt att få ett grepp om och känner inte att jag någonsin riktigt lär känna honom.

Märk väl att boken ändå är bra, jag hade bara för höga förväntningar på den. Jag är nyfiken på nästa bok i serien för jag har en känsla av att det här en berättelse som blir starkare längre fram allt eftersom karaktärerna får längre tid att berätta sin historia och ger oss en bättre chans att lära känna dem.

———————————————–
 Betyg: 3/5
(Goodreads genomsnitt: 3.67)
| Ink | Paper goods #1 | 438 s. | Harlequin | 2014-08 |

| Harlequin | Adlibris | Bokus |

Kommentera

