Top Ten Tuesday – Böcker jag inte är säker på att jag vill läsa

toptentuesday
Då var det tisdag igen och i morse vaknade vi av åsksmällar och regn som smattrade mot takfönstret i sovrummet. Ganska mysigt, speciellt eftersom det hann sluta regna innan jag behövde ge mig iväg. Nu oroar jag mig däremot för att mina tomater på balkongen ska blåsa sönder för Karlskrona har tydligen bestämt sig för att visa upp det väder staden är bäst på: vansinnig blåst.

Tisdag innebär Top Ten Tuesday och den här veckan är tanken att man ska lista böcker som man inte är säker på att man vill läsa. Jag själv bestämmer mig för att begränsa till sådana böcker jag släpat hem och som jag just nu känner mig osäker på om jag någonsin kommer känna för att läsa. Impulsköp i secondhandaffärer eller bokbyteshyllorna på biblioteket brukar vanligtvis vara boven.

Bridget Jones – Helen Fielding
Det här är väl en sådan bok man borde läsa men när jag kikade på filmerna fick jag sitta med skämskudden och känner mig inte alls övertygad om att boken är något för mig. Trots det släpade jag för ett tag sedan hem del 2, hmm….

Elefantens sång – Wilbur Smith
Det här var en bok som fick följa med hem från bibliotekets hylla, den har fått bra betyg på goodreads och låter som en fin bok men jag känner mig inte pepp på att läsa den.

Pestens tid – Stephen King
Den här köpte jag för ett antal år sedan på en sommarloppis. Det enda jag läst av honom är Drakens ögon och den tyckte jag inte alls om så det plus tjockleken på denna har gjort att den förblivit oläst.

För dig blottad – Sylvia Day
En bokvinst som jag tänkte läsa men sedan läste jag 50 shades och efter det känner jag bara neeeej! När någon säger att något är likt 50 Shades tappar jag direkt intresset. Varje gång jag skriver det brukar det komma kommentarer om att jag ska ge 50 Shades en ny chans, att resten av böckerna faktiskt är bra och att ”sexet inte är så hemskt sen”, jag lovar att de små inslagen av bdsm inte är vad jag ogillade med den boken så det behöver ni inte försöka övertyga mig om, ok?

Systrar i Jeans – Ann Brashares
Såg filmen, tyckte den var lite sådär mysbehaglig att titta på så när jag såg del 1 & 2 i en låda för 5:-/st fick de följa med mig hem. Såhär i efterhand är jag osäker på om jag kommer att läsa dem.

Bärnstenskikaren – Philip Pullman
Även här var de första två delarna något jag hittade på secondhand och dessa läste jag, köpte sedan hem sista delen i avsikt att läsa klart serien men sedan har boken bara förblivit stående i bokhyllan. Alla har hyllat trilogin men jag är inte övertygad.

Dansar med vargar – Michael Blake
Blev så glad när jag hittade den här boken på secondhand för jag älskar filmen men visste faktisk inte att den var baserad på en bok. Sedan började jag undra om jag verkligen vill läsa den och kanske riskera att förstöra tjusningen med filmen. Dumheter egentligen för när är någonsin filmen bättre än boken?

Taskill Witches 1-3 – Saskia Walker
När jag läste om den här trilogin trodde jag att jag skulle älska den men när jag väl öppnade den första boken och började läsa visade det sig att det inte alls var vad jag hade förväntat mig. Försökte ändå läsa lite i den men kom inte över känslan av att det här mest bara var fånigt och avbröt till slut läsningen. Har sedan dess sett att flera gillar den så ibland har jag undrat om jag kanske ska ge den ytterligare försök och försöka ta mig längre in i boken, den kanske blir bättre?

Viskningar – Dean Koontz
Här gick nog tankegången ”Men honom gillar ju många, klart boken ska få följa med mig hem så att jag får se vad grejen är.” Hur jag ska motivera mig själv att läsa skräck tänkte jag tydligen inte alls på…

Kejsaren – Conn Iggulden
Den här serien köpte jag på mig för länge sedan och jag begriper inte varför jag inte känt mig motiverad att läsa den för hans serie Erövraren tyckte jag ju om.

7 thoughts on “Top Ten Tuesday – Böcker jag inte är säker på att jag vill läsa

  1. Oj, Pestens tid har inget alls gemensamt med Drakens ögon. Förutom författaren då 🙂 Enligt mig är Drakens ögon Kings absolut sämsta bok och Pestens tid den absolut bästa.

  2. Jag har också Pestens tid stående i bokhyllan sedan några år tillbaka. En hel del av Stephen King har jag läst och gillat, men det är längden som avskräcker från att jag skulle läsa Pestens tid.

  3. Ja, det är lätt att få hem en massa som sen känns tvivelaktigt när man handlar på reor och liknande 😉 Kejsarserien tycker jag att du ska läsa, jag gillade den nog snäppet bättre än Erövrar-böckerna.

Kommentera

