Ödesgudinnan på Salong d’Amour – Anna Jansson

22550919 Jag vågar knappt erkänna att det här är den första bok jag läst av Anna Jansson. Långa deckarserier avskräcker mig så jag har inte ens bläddrat i böckerna om Maria Wern men nu efter att ha läst Ödesgudinnan på Salong d’Amour känner jag för första gången att jag i min avoghet kanske gått miste om någonting för det här tyckte jag om.

Ödesgudinnan på Salong d’Amour utspelar sig i Visby där vi får följa frisören Angelika Lagermark som inte kan nöja sig med att fixa till kundernas frisyrer utan ser det som sitt kall i livet att försöka föra samman människor och rätta till deras liv. Det visar sig att det är lättare att agera äktenskapsmäklerska än att själv finna den rätta kärleken men även när Angelikas liv är upp och ner slutar hon aldrig att försöka hjälpa de hon anser behöver det. Till sin hjälp i salongen har hon anställt Ricky, en ung slarver som hon är fast besluten att försöka få att växa upp och ta ansvar för sitt eget liv efter att hans mamma gett upp och kastat ut honom.

Från första sidan lyckas boken fånga mitt intresse genom att Angelika talar direkt till läsaren, lite som om hon i en dagbok skulle ha beskrivit sitt liv för oss. Det gör att jag snabbt får en relation till henne och blir nyfiken på hennes liv och vardag. Istället för att bara vara ännu en kärleksroman tycker jag den här lyckas sticka ut ur mängden, det händer så mycket mer än bara sökandet efter någon att dela sitt liv med. Det enda som jag hade lite svårt för var Angelikas desperata besatthet efter en man hon inte alls känner men ändå ihärdigt hävdar att hon älskar. Attraherad av? Ja, absolut. Men kärlek innan man vet något om en annan människa? Nja… Som tur är så tar just inte det så jättestor plats så jag kunde se förbi det för trots att jag är en sucker för romancegenren i allmänhet så tycker jag att just det där väldigt lätt blir fel. Istället för gulligt och romantiskt blir det tragiskt och desperat. Bortsett från det tyckte jag verkligen om den här boken och sättet den berättas på.

Under en enda härlig sommardag slukade jag boken och nu hoppas jag att Anna Jansson skriver fler feelgoods, jag skulle absolut läsa dem!

———————————————–
 Betyg: 4/5
| Ödesgudinnan på Salong d’Amour | 318 s. | Norstedts |

4 thoughts on “Ödesgudinnan på Salong d’Amour – Anna Jansson

  1. Så pass 🙂 Jag har det lite tvärtom… har läst fem böcker i serien om Maria Wern, men är inte speciellt övertygad av dem. Därför har jag tvekat lite när det gäller den här, trots att det är en helt annan genre, men nu får jag kanske tänka lite till 🙂

    • Japp, jag gillade den men å andra sidan verkar jag gilla allt jag läst på sistone, det är nästan så jag börjar undra om det är själva läsandet i sig jag egentligen uppskattar så mycket just nu istället för böckerna ifråga 😉

  2. Kul att läsa att du tycker om den. Jag har den på att läsa listan och funderar på när jag ska läsa den. Men efter din recension får jag flytta den längre upp på listan;).

  3. Pingback: Nytt i bokhyllan sedan sist | Bokfrossa

Kommentera

