Miss Peregrines hem för besynnerliga barn – Ransom Riggs

besynnerligabarnMiss Peregrines hem för besynnerliga barn är en bok jag läst mycket om på andra bokbloggar men själv var jag inte sådär väldigt intresserad av att läsa den men så kom den oväntat med posten en dag och jag började läsa den. Det var inte många sidor jag hann läsa innan jag upptäckte att jag var fast.

Boken handlar om Jacob som har en farfar som brukar berätta väldigt egendomliga berättelser som kretsar runt en samling gamla och märkvärdiga svartvita fotografier. Jacob är uppväxt med dessa berättelser men sexton år gammal har han slutat tro på dem och farfar har slutat berätta dem. Allting i hans liv ändras när hans farfar en dag oväntat dör under underliga omständigheter, den officiella orsaken är att blev attackerad av vildhundar men Jacob som var där såg någonting helt annat som han inte kan förklara och vägrar acceptera vad alla säger. Det leder till att han tillsammans med sin pappa beger sig till en avlägsen ö utanför Wales kust där farfar vistades som ung och där Jacob hoppas kunna få svar på de många frågor han har. Väl framme upptäcker han att sagorna han växte upp med kanske inte enbart är en gammal mans fantasifulla påhitt.

Jag tyckte verkligen om den här boken. Den är spännande, mystisk och medryckande. Berättelsen är ganska mörk med en lite krypande kuslig underton som finns där i bakgrunden hela boken igenom. Ransom Riggs målar upp en välgjord historia och de gamla fotografierna som nämns i berättelsen finns bifogade i boken så vi läsare behöver aldrig försöka föreställa oss vad det är författaren vill beskriva för oss, något som inte nödvändigtvis behöver vara bra och som skulle kunna kännas som en genväg men här tycker jag det fungerar bra och bidrar till att ge boken det där lilla extra.

———————————————–
 Betyg: 4/5
| Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children | Miss Peregrine #1 | 379 s. | Rabèn&Sjögren |

Kommentera

