Top Ten Tuesday – Klassiker jag skulle vilja läsa

toptentuesday
Jag har sagt det förut men säger det igen, klassiker är inte riktigt min grej även om jag lyckats ta mig igenom några stycken och rentav tyckt om en del av dem. Visst skulle jag ha velat läst betydligt fler än vad jag har men helst skulle jag vilja tillgodogöra mig innehållet utan att faktiskt behöva läsa böckerna ifråga. Det vill säga lite som i Matrix, programmera in det i huvudet. Det här året har jag en klassikerutmaning åt mig själv som det går så där med, jag ska läsa fem klassiker men har hittills bara läst två stycken så vi får se hur det går. I bokhyllan finns i alla fall några som väntar på att jag ska ta tag i dem. Några av klassikerna jag är nyfiken på är dessa:

  • Jacob och Wilhelm Grim – Bröderna Grimms sagor
  • L. Frank Baum – The Wonderful Wizard of Oz
  • Alexandre Dumas – De tre musketörerna
  • Emily Brontë – Svindlande höjder
  • Miguel Cervantes – Don Quijote
  • Jules Verne – En världsomsegling under havet
  • Daniel Defoe – Robinson Crusoe
  • Victor Hugo – Ringaren i Notre-Dame
  • Charles Dickens – Oliver Twist
  • Oscar Wilde – Dorian Grays porträtt

 

5 thoughts on “Top Ten Tuesday – Klassiker jag skulle vilja läsa

  1. Jag hade problem med vilken bok av Jules Verne jag ville ha med så han fick inte vara med alls. Nu i efterhand ångrar jag mig lite.

  2. För mig har det blivit några klassiker genom åren. The Wonderful Wizard of Oz är min absoluta favoritfilm, avgudar den filmen och ser den jag vet inte hur många gånger per år, boken var lite annorlunda från filmen men en söt och charmig bok.
    De tre musketörerna tyckte jag verkligen om, läste den förra året.

Kommentera

