Sea of shadows – Kelley Armstrong

seaofshadowsJag brukar älska Kelley Armstrongs böcker och det här är inget undantag. Jag tänker faktiskt sträcka mig så långt som att säga att Sea of Shadows är den bästa fantasybok jag läst på länge för det här var riktigt, riktigt bra. Det här är ett imponerade fantasyverk i den mer klassiska stilen från en författare som annars främst gjort sig känd för urban fantasy.

I Sea of Shadows får vi följa tvillingarna Moria och Ashyn. De bor utanför Forest of the Dead där emperiets kriminella skickas till exil, skogen rymmer många mörka hemligheter och vanligtvis är exilen en dödsdom. Problemet är bara att de döda inte försvinner helt, deras själar lever kvar och i egenskap av Keeper och Seeker är det Moria och Ashyns uppgift att försöka lugna de dödas själar och sända dem till vila. Det här året är något annorlunda, allting går fel och innan de vet ordet av är de inne i en kamp mot en ondska de inte är förberedda att möta.

Efter att jag läst ut boken såg jag kritik som hävdar att den är seg men det håller jag absolut inte med om. Allting händer i den takt det ska och visst är den inte actionfylld hela vägen igenom men så vill jag inte heller ha min fantasy. Jag vill ha stilfulla mästerverk med intressanta karaktärer jag fastnar för i välarbetade och levande världar och det är precis vad jag tycker att jag får här. Dessa dagar är det svårt att hitta bra fantasyböcker som påminner om den gamla klassiska fantasystilen som jag föredrar men här tycker jag Kelley Armstrong kommer nära, klassiskt men med en modern twist som går hem hos mig. Hur ska jag nu kunna vänta till nästa år när andra delen i trilogin kommer ut?

———————————————–
Betyg: 5/5
| Age of legends #1 | 416 s. | Atom | 2014-04 |
| Adlibris | Bokus | Cdon |

2 thoughts on “Sea of shadows – Kelley Armstrong

  1. Pingback: Månadssammanfattning – Juni | Bokfrossa

  2. Pingback: Bokbloggsjerka – Sommarläsningen | Bokfrossa

Kommentera

