Genom elden – Rosamund Lupton

genomeldenGenom elden är en annorlunda spänningsroman med övernaturliga element som berättas i förstapersonsperspektiv, vilket tog mig ett tag att vänja mig vid.

Adam fyller 8år och det är idrottsdag på skolan, det verkar vara en dag som alla andra men innan dagen har tagit slut förvandlas den till en mardröm. Skolan brinner och Grace rusar in för att rädda sin tonårsdotter Jenny som fortfarande är inne i byggnaden. Större delen av boken kommer att utspela sig på sjukhuset dit Grace förs med skallskador och Jenny med brännskador. Både Grace och Jenny är medvetslösa men deras medvetanden kan röra sig utanför kroppen och följa dramat som utspelar sig. Det visar sig nämligen att branden är anlagd och vi får följa allting ur Graces perspektiv när hon sida vid sida med polisens utredare försöker lista ut vem som kunde ha gjort något så hemskt som att bränna ner en skola och skadat hennes barn.

Som jag skrev ovan tog det mig ett tag att vänja mig vid berättarperspektivet, jag har inte läst många böcker där jaget står för berättandet och jag är lite kluven till det sättet att skriva en bok. Jag föredrar att läsa böcker som är skrivna i tredjepersonsperspektiv men efter att ha läst denna bok får jag erkänna att ett förstapersonsperspektiv gör handlingen mer personlig. Här får vi Graces tolkning av allting, hennes smärta, rädsla över situationen men även hennes kärlek till sin familj. Det är rörande att läsa om hur pappan inte vet hur han ska relatera till Adam och frustrationen och rädslan Grace känner inför risken att hon ska dö ifrån sin familj och vad som ska hända med dem utan henne. Förutom hennes familj får vi också i utredningens gång möta flera dysfunktionella och destruktiva relationer som visar vad som kan dölja sig under fasaden hos personer vi aldrig skulle misstänka något om.

Starten upplevde jag som lite långsam, det tog tid för mig att komma någonstans men sedan började det hända saker och då blev Genom elden en spännande bok som engagerade mig som läsare.

———————————————–
 Betyg: 3/5
| Afterwards | 454 s. | Norstedts | 2014-05 |
| Adlibris | Bokus | Cdon |

2 thoughts on “Genom elden – Rosamund Lupton

  1. Pingback: Månadssammanfattning – Juni | Bokfrossa

Kommentera

