Bokbloggsjerka – Vilket är ditt litterära land?

bokbloggjerkaJag trodde att sommaren skulle vara en perfekt bloggperiod för mig men det är bara att inse att bloggen kommer gå på sparlåga trots att sommaren verkar regna bort här nere. Den sista bokbloggsjerkan innan hösten kan jag dock inte missa så idag får det bli en stund framför datorn. Den här gången är frågan vilket som är vårt litterära land. Mitt land är utan tvekan USA. Jag läser förstås böcker från lite olika länder men USA är det som dominerar, det är oftast därifrån den bra fantasyn, urban fantasyn och paranormal-romancen kommer ifrån och överlag är det dessa genrer som dominerar min läsning även om jag blivit en större allätare sedan jag började bokblogga.

15 thoughts on “Bokbloggsjerka – Vilket är ditt litterära land?

  1. USA dominerar även hos mig, de har ju helt klartext försprång i många genrer och jag som mest läser YA (oavsett genre) märker ju helt klart av det! Men så länge böckerna är bra bryr jag mig ju eg inte:)

  2. Jag läste mycket amerikanskt när jag pluggade – på senare år har det blivit mer Sverige och UK, men USA ligger fortfarande på min lista.

  3. USA har ju, som du säger, mycket av den bra utgivningen av fantasy i alla dess former. Ungdomsböcker är de ju också dominerande på. Så det blir en hel del amerikanskt för min del 🙂

  4. Jag har ingen statistik på vilka länder jag läser mest böcker från, men eftersom enbart mina Ed McBain bidrar med 5% av min boksamling, så blir det nog USA. Därefter är det brittisk, irländsk, och nordisk litteratur som jag väljer…

Kommentera

