Mitt liv & jag – Cecelia Ahern

mittlivochjagEn dag får Lucy Silchester ett brev om att hon har ett möte med sitt Liv. Hon har intalat sig själv att hon har fullt upp med sitt liv och att hon är lycklig med allt som det är. Hon har sina vänner och sin familj, visst föredrar hon att vara hemma själv men hon går ju i alla fall ut och träffar dem ibland så vad gör det om hon alltid går hem tidigare än alla andra? Hemma har hon sin katt så helst ensam är hon ju ändå inte. Hon har ett arbete som hon säger sig trivas med men det är väl kanske inte riktigt sant och bilen är en stamkund på verkstaden. Hennes Liv, som visar sig vara en ganska nedgången och oförskämd man, anser att hon kört fast och inte bara lurar andra utan även sig själv. Han är fast besluten att det måste ske en förändring och börjar följa henne överallt och tvinga henne att sluta ljuga och börja möta verkligheten.

Jag har inte läst någonting av Cecelia Ahern förut men det kommer ändras nu för den här boken var riktigt bra! Den är humoristisk och varm men samtidigt är den ibland lite tragisk. I början kände jag med karaktären ena sekunden för nästa ögonblick vilja ruska om henne ordentligt och anledningen till det är alla lögner hon snurrar in sig själv i hela tiden. Jag fick intrycket att hon bara var helt oförmögen att tala sanning i sin strävan efter att vilja försköna saker och låtsas att allt är bra för att göra saker lättare och framförallt för att slippa prata om det. Allt eftersom nystas däremot härvan av lögner upp och man får en helt annan förståelse för Lucy och varför hon gör som hon gör och då slutar hon irritera mig. Hon är en väldigt mänsklig karaktär som trots sina många svagheter allt eftersom får mig att tycka allt bättre om henne. Det var länge sedan jag kände en så stark medkänsla med en karaktär att jag nästan fick tårar i ögonen åt hennes vägnar vid ett par tillfällen. Jag ville hoppa upp och försvara henne och det är ett bra betyg. Cecelia Ahern lyckades absolut få mig att knyta an till karaktären och nu är jag sugen på att läsa hennes andra böcker.

———————————————–
Betyg: 5/5
| The time of my life | 396 s. | Bazar Förlag | 2014-06 |
| Adlibris | Bokus | Cdon |

3 thoughts on “Mitt liv & jag – Cecelia Ahern

  1. Pingback: Månadssammanfattning – Juni | Bokfrossa

  2. Pingback: Bokbloggsjerka – Sommarläsningen | Bokfrossa

Kommentera

