Hämnden bär Prada – Lauren Weisberger

hämndenbärpradaJag har först nyligen läst boken Djävulen bär Prada och det var tur att jag inte läste den tidigare för denna vår, mer än 10 år efter att den gavs ut, kom nu uppföljaren Hämnden bär Prada.

I Hämnden bär Prada har ett drygt årtionde gått sedan Andy Sach slutade på modemagasinet Runway, nu har hon startat det egna framgångsrika bröllopsmagasinet The Plunge tillsammans med sin före detta arbetskamrat Emily. De tyckte inte alls om varandra när de arbetade ihop på Runway men på något lustigt sätt har de nu lyckats bli bästa vänner och kompletterar varandra perfekt. Andys liv ser ut att vara perfekt, inte nog med att hon har en framgångsrik karriär utan hon ska också gifta sig med den tidigare så eftertraktade ungkarlen Max Harrison, ättling till en anrik mediafamilj. Fast saker är sällan så enkla och på dagen till bröllopet hittar Andy ett brev från Max mamma som får hennes osäkerhet att nå enorma höjder.

Var helt säker på att jag skulle tycka om den här boken eftersom jag gillade den första men tyvärr kommer inte denna upp i samma nivå och jag ställer mig frågande till poängen med att överhuvudtaget göra en uppföljare så många år efteråt. Bortsett från det så är det Andy själv som inte riktigt fungerar här, vad har hänt med den unga kvinnan som ville arbeta på The New Yorker? Genom att så lång tid gått sedan vi sist träffade henne och vi inte fått följa hennes utveckling känns det som att hon genomgått en stor personlighetsförändring. Nu är Andy självupptagen, gnällig, ologisk och ibland korkad vilket inte stämmer mycket överens med den kvinna vi fick träffa i Djävulen bär Prada. Förändringen gör att hon inte riktigt klarar av att bära upp boken, särskilt inte med en handling som känns ganska krystad.

Nu låter det nog som att jag avskydde Hämnden bär Prada men så var inte fallet. Det fanns uppenbarligen saker som störde mig och den var inte vad jag hade hoppats på men boken i sig är ändå helt okej.

——————————————–
Betyg: 2.5/5
| Revenge wears Prada | The devil wears Prada #2 | 438 s. | Norstedts | 2014-04 |
| Adlibris | Bokus | Cdon |

One thought on “Hämnden bär Prada – Lauren Weisberger

  1. Pingback: Månadssammanfattning – Maj | Bokfrossa

Kommentera

