Oceanen vid vägens slut – Neil Gaiman

oceanenSka jag vara helt ärlig hade jag egentligen ingen aning om vad Oceanen vid vägens slut handlade om när jag började läsa den så jag startade utan några förväntningar på den annat än att jag hoppades på ännu ett härligt mästerverk från Neil Gaiman.

Boken har vunnit priser och det är lätt att förstå varför. Oceanen vid vägens slut kan vara olikt något annat jag läst, kanske inte så mycket till konceptet utan snarare själva genomförandet och känslan Gaiman lyckas förmedla till mig. Boken är en mörk berättelse med välgjorda karaktärer som blir levande på sidorna samtidigt som de håller sig lite distanserade så att mystiken ökar. Magi och skräck visar sig vara en toppenkombination tillsammans, särskilt när det blandas med en alldeles vanlig liten familj på landet. Kontrasterna blir stora, för att inte tala om läskiga!

I boken blir det en kamp mot ondska men det är en ondska man uppmanas försöka förstå, bakom allting finns en anledning och ett motiv men även när man sätter sig in i ondskans situation så inser man att ondska inte kan få fortgå och få ett fotfäste. Ondska måste man stå upp mot och försöka få bort. Jag tänker för ovanlighetens skull inte säga så mycket mer om själva handlingen för jag tror boken kommer bäst till sin rätt om man inte vet alltför mycket om vad som ska hända så jag nöjer mig med att citera texten på baksidan av boken:

”Det här är berättelsen om en pojke vars barndom tog slut våren då han fyllde sju år. Det var våren då gruvarbetaren inackorderades och då familjen tog hjälp av barnflickan Ursula Monkton. Det var våren då pojkens världar – både barnets fantastiska och de verkliga – förändrades för alltid.”

Det här blev visst en väldigt spretig recension för det som lever kvar starkast är känslan jag fick när jag läste och den har jag svårt att översätta till ord. Allt jag skrivit ovan skulle egentligen kunna sammanfattas med: ”En bra bok som imponerade!” För på bara drygt 200 sidor har Gaiman lyckas skapa en naggande god liten bok som jag inte kunde lägga ifrån mig.

———————————————–
 Betyg: 4+/5
|The Ocean at the End of the Lane | 218 s. | Bonnier Carlsen | 2014-05 |
| Adlibris | Bokus | Cdon |

4 thoughts on “Oceanen vid vägens slut – Neil Gaiman

  1. Pingback: Månadssammanfattning – Maj | Bokfrossa

  2. Pingback: Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman » C.R.M. Nilsson

  3. Pingback: Oceanen vid vägens slut | Bibblabella

  4. Pingback: Oceanen vid vägens slut | Gaiman, Neil | Bokblomma

Kommentera

