Bokbloggsjerka – Ljudböcker

bokbloggjerkaDå var det fredag igen. Den här helgen ska ägnas åt att måla om sambons datorskrubb och fortsätta packa ner grejer vi inte kommer behöva innan flytten. Så tråkigt och jag kan inte begripa hur mycket saker vi har som aldrig kommer till användning och ändå tycker jag att vi varit duktiga och rensat tidigare. Pust!

Fredag betyder dock inte bara helg utan även bokbloggsjerka och denna vecka undrar Annika: Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”?

Jag har nog bara lyssnat på 5 hela ljudböcker för jag upptäckte ganska snabbt att det är en ”bokform” som inte passar mig. Tycker om tanken med ljudböcker men i praktiken fungerar det inte. När jag lyssnar så irrar mina tankar iväg och jag slutar lyssna på uppläsaren vilket gör att jag missar halva handlingen. Jag vet dessutom inte när jag ska lyssna på en bok, har få tillfällen där det skulle fungera bra och dessutom tar det ju sååå lång tid att ta sig igenom en ljudbok jämfört med att själv läsa en bok. Så jag har gett upp med ljudböcker för tillfället.

Skulle jag börja pendla i framtiden skulle jag nog ge ljudböcker ett försök igen eftersom jag nästan alltid blir åksjuk om jag försöker läsa. Jag testade i vintras att lyssna på första Harry Potterboken som ljudbok och upptäckte att som omläsning så fungerade ljudböcker helt okej för mig, då känner jag redan till berättelsen och missar inget jag inte redan läst förut, så skulle jag lyssna på ljudböcker så skulle det vara omläsningar jag skulle börja med.

29 thoughts on “Bokbloggsjerka – Ljudböcker

  1. Det kan säkert vara bra med ljudbok om man blir åksjuk av läsning. Vad avundsjuk jag blir när jag ser att du läser Frida Skybäck just nu! Ska bli roligt att se vad du tycker om den 🙂

    • Jag blev sååå glad när jag fick ett mail från Förlaget där de frågade om jag ville läsa den, har inte hunnit läsa mycket i den än men jag tror den är riktigt, riktigt bra 🙂

  2. Omläsningar eller delar i serier då jag redan känner till karaktärerna då är det lättare med ljudböcker men annars har tankarna en tendens att promenera iväg.

    • Jag blir inte uttråkad om jag lyssnar när jag gör annat men däremot har jag svårt att koncentrera mig på vad jag lyssnar på, tankarna vandrar snabbt iväg åt andra håll.

  3. Den stora nackdelen jag kan hitta är att det går så långsamt och jag vill läsa fort + slippa vänta när batteriet dör eller det inte är läge med ljudbok. Många böcker har jag varvat mellan ljudbok och vanlig pappersbok för att kunna läsa oavsett situation:)

  4. Jag har turen att inte bli åksjuk när jag reser, så jag kan sitta och läsa som vanligt. Annars skulle jag vara tvungen att lära mig lyssna på böcker, trots att jag har så svårt att koncentrera mig på uppläsaren.

  5. Men är det bara jag som läser långsamt häromkring? 😉 Går alltid fortare med ljudböcker, även om jag tar en fysisk bok om jag får välja. Den du läser nu lyssnade jag på, Neil Gaiman läste upp den själv och det var en fantastisk upplevelse!

  6. Jag kanske kan tänka mig ljudböcker när jag promenerar eller trampar på motionscykel, men det är det där med att man så lätt tänker på massa annat när man lyssnar. Lite tveksam.

  7. Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen! Men en kanonidé för dem som det passar!

Kommentera

