Prodigy – Marie Lu

lu_prodigy_coverDet här är en av böckerna jag sett mest fram emot av vårens utgivning. Prodigy är uppföljaren till Legend och tar vid där den första boken slutade.

June och Day lyckades nätt och jämnt fly från Republikens soldater och är nu på väg mot Las Vegas för att försöka ansluta sig till rebellgruppen Patrioterna. Eftersom de båda två är eftersökta för brott mot Republiken har de inte mycket att välja på. Förhoppningen är Patrioterna ska hjälpa till att fixa Days trasiga ben, vilket de gör men som allting annat har det ett pris.

Om Legend var bra så är Prodigy mycket bra! Legend var avstampen, inledningen, och mycket i den boken var förutsägbart och det kändes lite som att berättelsen redan hade berättats i många olika former redan även om just det inte är något hinder för mig att älska en bok. I Prodigy sker det däremot en förändring, här känns handlingen ny och allt annat än förutsägbar. Tempot höjs, det är spännande och det blir flera snabba vändningar som jag inte hade väntat mig.

En av sakerna jag tycker är mest intressant i den här serien är könsrollerna. Här är det kvinnan som är den mer logiska och psykiskt tuffa karaktären medan mannen är den känslosamme. Det är inte så ofta jag stöter på det i böckerna jag läser och det var en trevlig omväxling.

Nu längtar jag efter efter att få läsa fortsättningen men lyckligtvis kommer Champion, som är den sista delen i Legendtrilogin, ut redan i höst så jag behöver inte vänta så länge på att få läsa om vad som händer med June, Day och deras värld.

———————————————–
 Betyg: 4/5

| Prodigy | Legend #2 | Marie Lu | 338 s. | Modernista | 2014-04 |
| Adlibris | Bokus | Cdon |

Kommentera

