Drama – Sylvia Day

dramaI Drama får vi träffa Marcus som för fyra år sedan var förlovad med Elizabeth men strax innan de skulle gifta sig bröt hon upp förlovningen. Istället gifte sig Elizabeth med Lord Hawthorne men de hann inte vara gifta länge innan han dog. Marcus som aldrig blivit kvitt sina känslor för kvinnan han hade trott att han skulle gifta sig med försöker nu göra vad han kan för att vinna tillbaka henne. Elizabeths make lämnade en kodad dagbok efter sig som nu gjort att Elizabeth befinner sig i fara och Marcus är inte den som drar sig för att försöka utnyttja möjligheten det innebär…

Förra året läste jag Synda av Sylvia Day, en bok jag tyckte riktigt bra om. Tyvärr blev jag inte riktigt lika förtjust i Drama och jag ska berätta varför.

Erotiken och romantiken med för den delen är välskriven men Marcus tar vad han vill ha utan att bry sig speciellt mycket om vad Elizabeth vill, hon säger nej men eftersom han vet att hon kommer ge upp och njuta så är det tydligen okej att köra på ändå. I min värld är ett nej alltid ett nej såvida nejet inte är en del i en lek båda har diskuterat och gått med på innan och använder sig av ett safeword. Utan det så är det en våldtäkt, svårare än så är det inte. Vilket förstås är helt okej att skriva om men jag gillar det inte och tycker inte om att det verkar bli allt mer romantiserat i kärleksromaner. Elizabeth är ingen ängel hon heller med allt sitt velande, bråkande och ibland rentav barnsliga agerande men Marcus agerande i många av sexscenerna stör mig betydligt mycket mer.

Trots det tyckte jag faktiskt boken var ganska bra för den innehöll så mycket mer än tvivelaktiga sexscener. Den har verkligen allt och det händer hela tiden något. Är det inte hemligheter som avslöjas så är det mordförsök eller kidnappningsförsök. Sedan har vi förstås en av sakerna som tilltalar mig mest med historiska romaner och det är förstås miljöbeskrivningarna. Vackra herresäten, fina klänningar och baler, klart man inte kan låta bli att drömma sig bort lite! Sylvia Day har också en förmåga att förmedla komplicerade relationer på ett trovärdigt sätt, det spelar ingen roll att man ibland blir trött på karaktärerna för de har också förmildrande sidor och känns äkta.

Betyg: 3/5
| Drama| Sylvia Day | Ask for it | 288 s. | Pocketförlaget | 2014-03 |
| Adlibris | Bokus | Cdon |

Kommentera

