Bokbloggsjerka – Slav under böckerna

bokbloggjerkaFredag och Alla hjärtans dag dessutom, är det något ni firar? Det gör inte vi förutom att vi kanske äter något extra gott på kvällen men jag var ändå och handlade så sambon ska få en söt chokladros när han kommer hem.

Fredag innebär förstås också bokbloggsjerka. Den här veckan vill Annika att vi: Skriver om för- och nackdelar med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för mer läsning.

Spontant vill jag säga att självklart finns det inga nackdelar med att vara en bokslav men det är inte riktigt sant. För mig som har rejäla problem med min värkande nacke med smärtor som sprider sig ner till svanken, ut till händerna och ofta resulterar i spänningshuvudvärk är det egentligen riktigt dumt att fastna med näsan i en bok i flera timmar för hur jag än sitter så gör det tillslut väldigt ont. Det är även av den anledningen jag föredrar inbundna böcker, de håller sidorna öppna av sig själva så jag behöver inte hålla boken utan kan balanser den på en kudde i knät.

Sedan har vi förstås problemet att det är roligt att äga böcker men att de tyvärr både kostar pengar och tar plats men det är ju ett självpåtaget lyxproblem för biblioteken kan vara det bästa påhittet någonsin…

Fördelarna är många. För det första så är det underbart att få öppna en bok och veta att man har en ny läsupplevelse framför sig, den känslan är betydelsefull. Under några timmar kommer man att få träffa nya personer och besöka platser man aldrig skulle ha stött på annars, kanske rentav en helt annan kultur som kan vidga ens vyer lite. Man kan få nya insikter eller kanske uppmärksamma problem i samhället som man inte tänkt så mycket på förut. Jag tror det ger mycket om att läsa om människor som befinner sig i andra livssituationer än en själv, det måste vara lättare att sympatisera med och känna empati för andra om man fått följa med in i deras verklighet. För att inte tala om vilken nytta den gör när det kommer till språk och ordförråd. För egen del har min engelska blivit mycket bättre sedan jag började läsa mycket på det språket, nu läser jag lika lätt på engelska som svenska och det går så lätt att det ibland händer att jag glömmer vilket språk jag läser. Att läsa är nyttigt och jag är övertygad om att folk som aldrig plockar upp en bok går miste om mycket.

Jag tänker aldrig på att jag ska ge mig själv mer tid att läsa, att få tid till det är väldigt sällan ett problem för mig så vill jag läsa så läser jag. Svårare än så är det helt enkelt inte. Har inga särskilda läsrutiner alls, ibland går det dagar utan att jag läser en sida och sedan kommer det en dag där jag slukar en bok på en kväll. Jag störs inte heller av att läsa vid tvn så är det bara något halvintressant på eller något sambon vill se läser jag lite samtidigt, inte så socialt kanske men sambon är likadan så det gör inget.

15 thoughts on “Bokbloggsjerka – Slav under böckerna

  1. Jag håller med om att det är kul att äga böckerna men biblioteken ger ju den fördelen att det är helt gratis, svårt att bräcka det faktiskt..

  2. Ja det fungerar riktigt bra att läsa framför tvn dock har vi inga tv kanaler hemma så ibland när jag är hos mina föräldrar och hälsar på så plockar jag upp en bok och läser medan de ser tv 🙂

  3. Jag får ont i ryggen av att sitta/ligga i soffan men oftast struntar jag i det när jag läser! Får nog en fin puckel när jag är 60 eller nåt;). Håller med om att det är en underbart läsupplevelse att öppna en ny bok, som att doppa huvudet i en pool med många bilder som flimrar förbi ögonen.

  4. Det är ett lyxproblem att ha för många böcker och inte tillräckligt med plats på bokhyllorna men trots det är det ett jobbigt problem för en bokslav, såå många böcker såå lite plats 😉

  5. Känner också av språkförbättringen. Tror att en av anledningarna till att jag klarade skriva min kandidatuppsats på engeska var just att jag läst så mycket engelsk skönlitteratur!
    Att få ont är klart en nackdel. Jag klarar mig nu mera rätt bra pga rehabträning men efter en extrem läsperiod med låg träningsnivå är jag körd!

Kommentera

