Dag 1 – Bästa boken du läste förra året

Jag läste många bra böcker förra året och de var bra på olika sätt så jag har lite svårt att säga vilken bok som var bäst. Var lite snål med toppbetyget för av 125 lästa böcker var det 14 som fick 5 stjärnor av mig förra året. Trots det är det svårt att välja ut 1 av 14 älsklingar.

Efter att ha funderat lite så finns det tre böcker som tydligast lever kvar hos mig. Först och främst har vi Snöbarnet som med sin fina långsamma berättelse fick mig att älska den, den var så vacker, mystiskt magisk och vintrig. Sedan har vi Allt för min syster som är hemsk, svår och omöjlig att glömma. Sist men inte minst har Underbara helvete var en stor överraskning. Jag hade inte några förväntningar på alls på boken och trodde inte jag skulle tycka den var något speciellt men så fort jag började läsa var jag fast och det slutade med att jag slukade boken på en kväll.

Kommentera

