Jorden runt på åttio dagar – Jules Verne

20491218Författare: Jules Verne
Originaltitel: Le tourdu monde en quatre-vingts jours
Förlag: B.Wahlströms
Utgiven: 2012
Sidor: 224
Betyg: 4/5

Jag fick åter nöjet att läsa en av B.Wahlströms nyutgivna klassiker som är så fint illustrerade att jag känner mig lite som Gollum när jag bläddrar i dem. ”my prrrecious…” Jag är svag för fina böcker och dessa är verkligen snyggt gjorda.

Många verkar ha en relation av något slag till Jorden runt på åttio dagar men har jag stött på den här i skriftlig eller filmatiserad form förut så är det inget jag minns, jag har förstås haft en ungefärlig vetskap om bokens innehåll men det här är första gången jag fått lära känna den i sin helhet.

1872 slår den engelske gentlemannen Phileas Fogg vad om 20.000 pund på att man kan åka runt jorden på åttio dagar. Ingen tror att det är möjligt men han bestämmer sig för att bevisa att det kan göras, tillsammans med sin betjänt Passepartout ger han sig av redan samma kväll. Under resans gång gör de korta stopp i många olika länder där de får en lite lätt och ytlig kontakt med andra kulturer och deras seder. Som om det inte vore nog med tidspressen förföljs de av detektiven Fix från Scotland Yard som tror att Phileas Frogg rånat Bank of England.

Jorden runt på åttio dagar är förmodligen så mycket välmående västeuropeiskt 1800-tal som det kan bli och man får försöka ta boken för vad den är istället för att lägga nutida värderingar i den. Gör man inte det tror jag det är svårt att tycka om den för den innehåller en hel del osmakliga bitar som rasistiska stereotyper och hyllningar av det brittiska koloniväldet som äntligen spridit sin höga civilisation till de stackars underutvecklade vildarna.

Bortser man från allt det så är det en fantastisk äventyrsroman som säger oss en hel del om tiden. Att ge sig ut i världen är ett stort äventyr, resesätten är osäkra och de främmande länderna lite läskiga. Världen är större, mer okänd, men samtidigt har den börjat krympa. En resa som tidigare skulle ha tagit över ett år går plötsligt att genomföra på en bråkdel av tiden.

Jag blev förvånad över hur mycket jag tyckte om den här boken, jag har svårt att sätta fingret på exakt varför men det är nog det faktum att den har en slags gammaldags charm som tilltalade mig. Vissa saker känns som om de är skrivna lite med glimten i ögat vilket gjorde den lättare att ta till sig. Trots humoristiska inslag är boken lite torr och stel men ändå upplevde jag den inte alls som seg att läsa, tvärtom flöt boken på bra.

Avslutningsvis bjuder jag på ett par av de fantastiska illustrationerna som finns i boken, de är så fina och gjorde läsningen ännu mer njutbar.

jordenrunt

2 thoughts on “Jorden runt på åttio dagar – Jules Verne

  1. Pingback: Månadssummering – Januari 2014 | Bokfrossa

  2. Pingback: Dag 09 – En bok som du inte trodde att du skulle gilla men som du älskade | Bokfrossa

Kommentera

