Min läsning 2013 – Geografisk överblick

2013 läste jag 125 böcker av författare med 14 olika nationaliteter. Kanske inte så dåligt men spridningen hade absolut kunnat vara bättre. Kikar man på kartan nedan ser man enkelt att jag nästan uteslutande läste böcker av författare från europeiska och engelskspråkiga länder.

Sverige, Norge, Island, Frankrike, Belgien, Tyskland, Österrike, USA, Canada, Storbrittanien, Australien och Nya Zeeland. De enda som stack ut lite var en bok vardera från Syrien och Libanon. Författare från länder i Asien, Sydamerika och Afrika saknas helt vilket förstås är lite tråkigt så det kanske är något jag borde försöka att tänka lite på i år även om jag anar att det kommer att se ungefär likadant ut vid nästa årsskifte.

läsresa2013

3 thoughts on “Min läsning 2013 – Geografisk överblick

  1. Jag är också dålig på att bredda min läsning utanför typ Sverige, USA och England.. Vill bli bättre men det är svårt, det är ju främst de böckerna som marknadsförs och syns.

  2. Ser ut lite som min karta, det är lite trist. Jag anstränger mig visserligen inte för att hitta författare från andra länder, men jag försöker hålla ögon och öron öppna 🙂

Kommentera

