Djungelboken – Rudyard Kipling

978132640_Djungelbokcmy_9743Titel: Djungelboken
Författare: Rudyard Kipling
Originaltitel: The Jungle Book
Förlag: B.Wahlströms
Utgiven: 2013
Sidor: 192
Betyg: 4/5

Det här var min första bekantskap med Djungelboken i skriftlig form och den är förstås lite annorlunda än de filmade versionerna, precis som de flesta gamla barnsagor är den lite vuxnare och lite allvarligare än vad vi senare generationer är vana vid vilket gör att vi vuxna aldrig blir för gamla för dem och just det har förmodligen hjälpt böckerna att behålla sin klassikerstatus. Förutom berättelsen om Mowgli och djungelns djur innehåller boken också andra berättelser av Kipling. ”Rikki-Tikki-Tavi” stötte jag på som barn och är välbekant med men ”Den vita sälen” och ”Elefantpojken” var helt nya bekantskaper, nostalgin i barndomsminnen är betydelsefullt och kanske är det den enkla anledningen till att jag inte uppskattade dessa berättelser lika mycket som Mowgli och Rikki-Tikki-Tavi.

Så fort klassiker kommer på tal brukar jag säga att jag har lite svårt för dem, att jag tycker ofta att de är ganska torra och sega att läsa. Till min stora belåtenhet försvann mycket av den känslan försvann när jag började läsa den här versionen av Djungelboken som är en del i B.Wahlströms vackert illustrerade klassikersamling som ständigt växer med nya fina böcker. Illustrationerna av Robert Ingpen är så fantastiska att det är omöjligt att bli uttråkad av den här boken, precis som med Nordiska Väsen blev jag lite förälskad i helheten för boken är så snyggt gjord. Vill ni läsa klassiker kan jag varmt rekommendera den här bokserien för mycket bättre än så här blir det nog inte.

20140108_120341

One thought on “Djungelboken – Rudyard Kipling

  1. Pingback: Månadssummering – Januari 2014 | Bokfrossa

Kommentera

