Tag: 35 frågor om bokåret 2013

Jag gillar ju taggar, eller enkäter överhuvudtaget, och blev den här gången taggad av Sagan om sagorna och Zellys bokblogg.

1. Hur många böcker har du läst under året?
125 böcker hann jag läsa, 5 mindre än året innan.

2. Hur många sidor blev det sammanlagt?
ca 40.000 säger Goodreads men då vissa av de svenska böckerna saknar inlagda sidantal så är det nog lite till.

3. De 10 sämsta böckerna du läste./Böckerna jag tyckte sämst om
Fallvatten – Mikael Niemi
Flickan och hunden – Christina Kellberg
Djävulen hjälpte mig – Caroline Eriksson
Ursäkta att man vill bli lite älskad – Johanna Tydell
Dead efter after – Charlaine Harris
Ormens tecken – Raymond Khoury
Du och jag och vi – Pia Hagmar
A Vampire’s Christmas Carol – Cynthia Eden
Han är tillbaka – Timur Vermes
Var blev du av Bernadette? – Maria Semple

4. Årets 10 bästa böcker.
Underbara Helvete – Jamie McGuire
Snöbarnet – Eowyn Ivey
Överenskommelser – Simona Ahrnstedt
Allt för min syster – Jodi Picoult
Frost burned (Mercy Thompson #7) – Patricia Briggs
Magic Rises (Kate Daniels #6) – Ilona Andrews
Mörk ängel – Laini Taylor
Forbidden (Otherworld Stories #10.6) – Kelley Armstrong
Tankeläsaren (Graceling Realm #1) – Kristin Cashore
Brazen (Otherworld Stories #13.1) – Kelley Armstrong

5. Den sorgligaste boken.
Allt för min syster – Jodie Picoult

6. Den du aldrig kommer glömma.
Torka aldrig tårar utan handskar-trilogin

7. Den hemskaste.
Berövad – Liz Coley

8. Den mest spännande.
Jag har inte läst så många spännande böcker i år så det får bli Mörka platser – Gillian Flynn

9. Den längsta?
Narrens Öde – Robin Hobb. 814 sidor

10. ..och kortaste?
Short storyn Mrs.Maddox – Jamie McGuire på 5 sidor.

11. Den med vackrast omslag.
Komo – Pontus Joakim Olofsson

12. Det fulaste omslaget.
Angel in Chains – Cynthia Eden

13. Den du kommer läsa om och om igen.
Forbidden – Kelley Armstong

14. Hur många av böckerna du läste var recensionsexemplar?
45

15. Hur många recenserade du?
Jag brukar försöka hinna läsa alla recensionsex och då jag försöker skriva om alla böcker jag läst blir det naturligt att jag recenserar så gott som alla recensionsex jag fått.

16. Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något?
Kiss – Den osminkade sanningen fick mig att leta fram mina Kiss-skivor.

17.  Har du sett någon filmatiering av någon bok? Läste du boken före eller efter?
The Hobbit: The Desolation of Smaug, City of Bones, World War Z, Beautiful Creatures och The Host. Hobbit, City of Bones och The Host läste jag innan jag såg filmen. Beautiful Creatures läste jag efteråt och World War Z vet jag inte om jag vill läsa.

18. Hur många seriealbum läste du?
Två Nemialbum. Jag brukar inte logga seriealbum så kan vara någon till som jag glömt.

19. Hur många av böckerna du läste kom ut under 2013?
En klar majoritet.

20. Hur många var pocket böcker?
Ingen aning.

21. Någon bok du ångrade att du läste?
Nej, jag ångrar inte ens de böcker jag inte tyckte om.

22. En bok som alla borde läsa som du läste.
Gardells Torka aldrig tårar utan handskar-trilogin.

23. Den roligaste boken du läste?
En man som heter Ove – Fredrik Backman, sorlig men rolig.

24. Bok som var bra men kanske var riktad till yngre/äldre läsare?
Jag läste många böcker som riktade sig till lite yngre läsare och som jag ändå tyckte om.

25. Den mest hypade boken du läste?
En man som heter Ove – Fredrik Backman

26. En bok du hade stora förväntningar på och den överträffade det?
Mörk ängel – Laini Taylor

27. Den du blev mest besviken på.
Dead efter after – Charlaine Harris

28. En relativt okänd bok du läste som fler borde läsa.
Snöbarnet – Eowyn Ivey är visserligen inte så okänd men jag tycker inte att den riktigt fått den uppmärksamhet den förtjänar

29. 5 böcker som kommer ut under 2014 som du ser framemot?
Kelley Armstrong: Otherworld short storys 1
Patricia Briggs: Night Broken
Jeaniene Frost: Night prince # 3
Jeaniene Frost: Up from the Grave (Nighthuntress #7)
Maggie Stiefvater: Kretsen 2 Drömtjuvarna

30. Vilket bokförlag tycker du är bäst?
Modernista, Harlequin och Forma Booksgänget.

31. Varför?
För att de gett ut flest böcker jag tyckt om samtidigt som de alltid är kontaktbara och trevliga. Finns flera bubblare men generellt tycker jag bäst om de förlag som har en pressansvarig som svarar på mail och som bokbloggare som föredrar fysiska böcker så klappar förstås hjärtat lite varmare för de förlag som inte gått över till att skicka e-böcker.

32. Vilket förlag har du fått flest rec.ex från under året?
Harlequin tror jag dominerar antalet men överlag är våra svenska förlag väldigt generösa så jag har fått en fin blandning böcker från olika förlag under året som gått, mycket tacksam för det!

33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst.
Harlequin har ett stort utbud av bra paranormalböcker men i stort sett alla förlag har något i sin utgivning som lockar mig.

34. En bok som kom ut 2013 men som du inte har hunnit läsa.
Stockholm Octavo – Karen Engelmann

35. Vilka 3 bokbloggare taggar du?
Elina, Malin, Monika

2 thoughts on “Tag: 35 frågor om bokåret 2013

  1. Svar: Visst är den! 🙂 ISBN: 9780330450867, det är inte det omslaget som syns på Adlibris så jag vet inte om deras omslag stämmer eller inte.

Kommentera

