Den Fantastiska Gracie – Dan Dye & Mark Beckloff

9789187301216_200_den-fantastiska-gracie-ett-annorlunda-hundlivTitel: Den Fantastiska Gracie
Författare:
Dan Dye & Mark Beckloff
Originaltitel:
The Amazing Gracie
Förlag:
Bokfabriken
Utgiven:
2013-10-08
Sidor:
243
Betyg:
3/5

Den fantastiska Gracie är en charmig berättelse om hur Dan Dye räddade den döva grand danois-valpen Gracie från att avlivas för att ingen ville ha henne. Genom sin stora personlighet får hon ett stort inflytande i hans, och sambon Mark Backloffs liv. De vill starta ett eget företag men vet inte vad de vill göra så när Gracie vid ett års ålder börjar matvägra bakar Dan desperat egna hundkex utan tillsatser i hopp om att den allt magrare hunden ska få i sig i någonting. Det visar sig vara början på något stort, hundkexen blir populära och får Dan och hans kollega Mark att starta Three Dog Bakery, ett litet bageri som bakar nyttigt hundgodis.

Boken är rolig men för mig fungerar inte alltid sakerna som är tänkta att vara lustiga, som hundmänniska blir jag istället lite irriterad på Dan och har svårt att förstå hur man kan ha haft en hund i sitt liv i 18år och säga sig vara hundälskare utan att ha bättre förståelse för hur de fungerar. Många av problemen Dan stöter på i början med Gracie skulle så lätt ha kunnat undvikas och jag blir lite trött på hur förmänskligad hon blir i boken. Bortser man från några sådana saker som jag inte kunde låta bli att störa mig lite på så tyckte jag om den här boken och slutet rörde mig till tårar. Det är en varm och charmig läsning om hur en stor, lustig hund med ett enormt hjärta förändrar två mäns liv.

One thought on “Den Fantastiska Gracie – Dan Dye & Mark Beckloff

  1. Pingback: Månadssummering – December | Bokfrossa

Kommentera

