Återvändarna – Jason Mott

återvändarnaTitel: Återvändarna
Författare:
Jason Mott
Originaltitel:
The Returned
Förlag:
Harlequin –> deras webbutik
Utgiven:
2013-08-27
Sidor:
347
Betyg:
4/5

Vad ska man göra när människor helt plötsligt slutar vara döda? Det problemet ställs världen för när människor börjar återvända från andra sidan. Ingen vet varför vissa kommer tillbaka och ingen vet hur de ska hantera det. Är det verkligen den döda personen eller är det någonting som tagit skepnaden av den personen?

Harold och Lucille förloade sin son Jacob i en drunkningsolycka när han var 8år. Många år senare knackar det på dörren och vem står där om inte Jacob, inte en dag äldre än han var den dag de begravde honom. De vet inte vad de ska tro och de är inte ensamma, överallt ställs människor inför samma problem och kaoset är ett faktum. Är det ett tecken på att världen kommer att gå under?

Återvändarna är en fascinerande läsning som speglar människors natur på ett mycket trovärdigt sätt. Som vi gång på gång får bevisat för oss är vi ofta dåliga på att hantera det som är främmande för oss, vi blir rädda och letar syndabockar som vi inte drar oss för att ge oss på. Lyckligtvis finns det i alla fall några personer som brukar hålla huvudet kallt, resonera förnuftigt och göra vad som är rätt. I det här fallet genom bland annat genom Jacobs mamma Lucille, hon är inte säker på att han faktiskt är hennes son men hon är beredd att slåss för att hans säkerhet och rätt till ett liv.

Innan jag började läsa trodde jag att jag hade en hel del spänning, mysterier och rentav lite action framför mig men så var inte fallet. Återvändarna överraskade mig genom att vara en väldigt gripande och känslosam berättelse som berörde mig hela vägen igenom. Boken var inte vad jag hade väntat mig men den var minst lika bra som jag hade hoppats, bara på ett annat sätt. Berättelsen kommer förmodligen leva kvar hos mig ett bra tag och jag ser fram emot att få ta mig en titt på tv-serien Resurrection som är baserad på boken och verkar komma ut i mars.

2 thoughts on “Återvändarna – Jason Mott

  1. Pingback: Månadssummering – December | Bokfrossa

Kommentera

