Det här med ljudböcker…

20131214-074504.jpgJag tycker om tanken med ljudböcker, att kunna lyssna på en bok till och med när man är upptagen med annat. Tyvärr verkar jag inte ha disciplinen för att kunna tillgodogöra mig en ny bok på det sättet, jag blir distraherad och tankarna vandrar, innan jag vet ordet av så har jag missat stora stycken av boken.

Efter att ha provat på att lyssna på engelska har jag insett att det fungerar bättre, jag behöver koncentrera mig lite mer på vad jag hör och får därmed ut lite mer av boken. Trots att det fungerar bättre så fungerar det inte så bra, jag missar fortfarande stycken och minns boken dåligt när jag inte får läsa den själv.

Så förra veckan provade jag någonting nytt, för första gången lyssnade jag på ljudboksversionen av en bok jag redan läst och till min stora lycka upptäckte jag att det fungerar utmärkt. Jag tycker om att återuppleva bra böcker och med redan lästa böcker gör det ju inte så mycket om jag missar delar. Äntligen kan jag variera mig och lyssna på något annat än musik.

Boken jag lyssnar på nu är Harry Potter The philopher’s stone som Stephen Fry läser och han gör det sååå bra.

3 thoughts on “Det här med ljudböcker…

  1. Smart att prova med bok man redan har läst. Jag är annars precis som du glömmer bort att jag lyssnar på en ljudbok så jag kommer bort mig i själva handlingen.

  2. Ljudböcker går helt bort för mig, även om jag nu faktiskt klarat att lyssna på både Zlatans och Patrik Sjöbergs böcker, men de har ju liksom ingen handling… Kanske skulle man prova en bok man redan läst. Sambon lyssnar ju på ljudböcker och ibland köper han samma som vi redan har i ”riktig” bok så vissa har vi faktiskt i dubblett.

Kommentera

