Winnie the Pooh – A.A Milne

winnie-the-pooh-book_1724 Nalle Puh av A.A. Milne behöver knappast någon presentation, med 20 miljoner sålda exemplar och många filmatiserade versioner från Disney är det historier som alla känner till på något sätt.

Bakgrundshistorien till sagorna tycker jag är så fin, Milne baserade dem på sonen Christopher Robins gosedjur och hittade på berättelser om dessa och för att göra det ännu bättre lät han även sonen bli en figur i dem. Tygbjörnen Christopher Robins hade var uppkallad efter en svartbjörn som hette Winnipeg och som de tillsammans brukade besöka på zoo.

Innan jag förra veckan laddade hem den engelska versionen till min ipad hade jag inte läst någon av berättelserna tidigare men blev ändå nostalgisk när jag började läsa för visst minns jag serien som gick på tv när jag var liten, de fint tecknade avsnitten var en av mina absoluta favoriter.

Efter att ha läst boken får jag nog säga att tv-serien fortfarande kammar hem några extra poäng hos mig jämfört med boken men det blir väl lätt så när man har varma minnen om något från barndomen, det blir svårt att konkurrera ut det även om originalet också är jättemysigt och charmigt. Favoritkaraktären har alltid varit Tiger som tyvärr inte dyker upp i den här första boken så jag får nog ta och fortsätta läsa nästa bok och se vad jag tycker om honom i originalform.

2 thoughts on “Winnie the Pooh – A.A Milne

  1. Pingback: Månadssummering – December | Bokfrossa

Kommentera

