Underbara Helvete – Jamie McGuire

underbara_helvete-mcguire_jamie-21617734-2459403011-frntlTitel: Underbara Helvete
Författare: Jamie McGuire
Originaltitel: Beautiful Disaster
Serie: Beautiful #1
Förlag: Kalla Kulor
Utgiven: 2013-05-01
Sidor: 362
Betyg: 5+/5

Tillsammans med sin bästa vän America har Abby flytt hemorten och ett jobbigt förflutna för att börja om på nytt på Eastern University. Målet är att att göra det bästa, hela tiden. Hon ska bli duktig och ordentlig. Allt verkar lovande till hon träffar Travis, kusin och bästa kompis till Americas pojkvän. Travis slåss för pengar på illegala klubbar och tjejer svärmar runt honom, han är definitivt inte den kille Abby borde vara intresserad av. Hon står emot hans charm och de blir vänner men med ömsesidig attraktion är det inte lätt att förbli vänner. Deras liv blir en kaotisk balansgång och som om det inte vore nog visar det sig att det inte alltid är så lätt att lämna det förflutna bakom sig…

Den här boken är full av klichéer, som så många gånger tidigare får vi läsa om bad boys som inte riktigt är så hemska som man kan tro och tjejen som kan se vad som döljer sig under hans yta och lyckas nästa sig in under rustningen men det roliga är att det absolut inte gör mig någonting för den här boken är bra! Riktigt bra! Fast jag får väl erkänna att det där brukar vara min favoritkliché, inte stolt över det men den funkar väldigt ofta för mig. Fläckvis tycker jag det finns lite oroväckande destruktiva varningssignaler som skriker att det här kan verkligen inte vara hälsosamt men av någon anledning bekymrar det mig inte så mycket här, kanske för att Abby inte på något sätt är naiv. Abby blev för övrigt snabbt en ny favoritkaraktär, hon är är smart, rappkäftad och har skinn på nästan. Karaktärerna är ganska överdrivna liksom vissa händelser men det är så bra skrivet att det helt enkelt funkar.

Det här var verkligen en ny bokkärlek. Den är känslostormande och fartfylld. Jobbig och underbar på samma gång. Bästa jag läst på länge! Jag håller tummarna för att nästa del i serien blir översatt till svenska, i den får vi se allt ur Travis perspektiv.

8 thoughts on “Underbara Helvete – Jamie McGuire

  1. Pingback: Månadssammanfattning – November | Bokfrossa

    • Trodde att jag skulle tycka den var okej men inte mycket mer än så, fast när jag börjat läsa kunde jag inte sluta så hela torsdagskvällen satt jag fastklistrad vid boken till jag läst ut den 🙂

  2. Jag kan erkänna att den hade bra driv framåt.. men att det även var det enda som var positivt med den här boken för mig. Jag kan inte släppa de destruktiva handlingarna, som jag tyckte var alldeles för många för att kunna anses vara okej. Tyckte heller inte att det var ett lovande slut, för inget hade ju egentligen blivit bättre. Till sist tyckte jag heller inte att Abby var speciellt smart, främst för att hon stannade hos någon som Travis.

    • Jag förstår absolut varför du inte tyckte om boken och håller med om invädningarna men den gick hem hos mig ändå. Tyvärr funkar det här konceptet alldeles för ofta på mig, det är inget man bör tycka om men jag trillar dit igen och igen och igen….

  3. Pingback: Top Ten Tuesday – Nya författarbekantskaper 2013 | Bokfrossa

Kommentera

