Mörka Platser – Gillian Flynn

9789187319402_200Titel: Mörka platser
Författare: Gillian Flynn
Originaltitel: Dark places
Förlag: Pocketförlaget
Utgiven: 2013 (Pocket)
Sidor: 429
Betyg: 4/5

Jag brukar ofta säga att jag inte tycker om deckare men det det finns undantag. Rena kriminalromaner som följer polisens arbete är inget för mig men genren innefattar förstås så mycket mer än den sortens böcker. I Gillian Flynns hyllade bok Mörka platser har vi en thriller som verkligen gick hem hos mig och jag blir alltid lite extra glad när jag hittar böcker jag tycker om i genrer jag vanligtvis inte uppskattar så mycket.

Mörka platser lever minst sagt upp till sin titel, det är en mörk och obehaglig berättelse med trasiga människor som inte har haft det lätt i livet med fattigdom och utanförskap. Vi får följa den skadade antihjältinnan Libby när hon försöker lista ut vad som egentligen hände den där kvällen för 25år sedan när hennes mamma och två systrar blev mördade. Hennes storebror dömdes för brotten men var det verkligen han som gjorde det? Libby är övertygad om det men hennes pengar håller på att ta slut och när det finns personer som är beredda att betala henne för att hjälpa dem att gräva i det förflutna så tänker hon inte säga nej.

Förutom Libbys nutidshistoria får vi också ta del av vad som hände den där fruktansvärda dagen genom mammans och broderns perspektiv. Jag brukar inte tycka om hopp mellan olika berättare men här görs det snyggt och tillför både djup och spänning åt boken. Karaktärerna har fallit långt ner och är svåra att tycka om men efter allt Libby behövt gå igenom förstår jag varför hon är egocentrisk, småsint och har svårt att komma ur offerrollen. Ett lyckligt slut finns inte i en sådan här mörk och hopplös berättelse men jag hoppas ändå hela vägen igenom att Libby ska få ett bra avslut som kanske kan hjälpa henne att gå vidare med sitt liv.

Ledtrådarna om vad som hände läggs fram snyggt, precis som det ska vara är vissa enkla att lista ut medan andra inte stod klara för mig innan slutet. Spännande och välberättad väckte Mörka platser absolut suget efter Gillian Flynns andra böcker.

4 thoughts on “Mörka Platser – Gillian Flynn

  1. Pingback: Månadssammanfattning – November | Bokfrossa

  2. Pingback: Vassa föremål – Gillian Flynn | Bokfrossa

Kommentera

