Fallvatten är nog tyvärr inget för mig

image
Mikael Niemis Fallvatten har fått hyllningar överallt och en svensk katastrofroman som utspelar sig i Norrland låter onekligen som ett spännande koncept. En damm brister och katastrofen är ett faktum. För mig som är uppvuxen ett stenkast från lilla vackra älven Voxnan och har sett kraften i vårfloderna är det både fascinerande och otäckt att försöka föreställa mig ett sådant skräckscenario.

Så utifrån handlingen låter det här som en fullpoängare och jag trodde att jag skulle tycka om den men tyvärr känns det inte som det här är något för för mig. Katastrofskildringarna är bra skrivna, det är lätt att få en inre bild av vad som händer och hur utsatta vi skulle vara i ett sådant här läge. Ändå går det inte riktigt hem hos mig och det finns två anledningar till det. Först och främst är det för många karaktärer att hålla reda på, det hoppar från person till person hela tiden och det gör att jag inte riktigt kan komma in i boken. Den andra anledningen är karaktärerna själva, många av dem är så osympatiska att jag vill sluta läsa bara för att slippa umgås med dem en minut till.

Det finns förstås några undantag och det är dessa karaktärer som fått mig att läsa på så här långt men det känns inte längre tillräckligt så jag är tveksam till om jag tänker fortsätta läsa boken. Livet är för kort för böcker man inte tycker om men samtidigt har jag läst 58% så det känns synd att ge upp när jag tagit mig så långt. Ni som tyckt om den, vad var det som tilltalade er mest?

Uppdatering: Jag gav boken ett försök till men efter några sidor kände jag bara att nu får det faktiskt räcka.

4 thoughts on “Fallvatten är nog tyvärr inget för mig

  1. Pingback: Månadssammanfattning – November | Bokfrossa

  2. Pingback: Dag 11 – En bok som du hatade | Bokfrossa

Kommentera

