Tematrio – Ungdomsböcker

20131104-215016.jpg Det är inte ofta jag är med på Tematrion, antingen glömmer jag det eller så frågas det efter en trio av något jag inte känner mig så bekant med. Ungdomsböcker händer det däremot att jag läser ibland så den här gången hakar jag på. De som först dök upp i mitt huvud var dessa tre som jag läst det senaste året.

1. Berörartrilogin av Holly Black slukade jag under en helg i somras. Serien är full av magi och spänning och kändes annorlunda än många andra paranormalböcker genom att romantik inte har en stor del i handlingen. Istället får familjerelationer ett stort utrymme men boken handlar också om att frigöra sig från alla förväntningar omgivningen har och trots påtryckningar försöka finna sin egen plats i världen.

2. De Utvalda av Kristin Cashore är en annan favorit. Framförallt tyckte jag om Tankeläsaren, den första boken i serien. Böckerna är välskrivna och jag tyckte karaktärerna var genomtänkta, det är alltid roligt att läsa om starka och smarta kvinnor. Själva världen det utspelar sig i gärna skulle ha kunnat få bli mer detaljerad och levande, men genom att vi inte får en djupdykningen i den så tror jag den kan tilltala fler än enbart renodlade fantasy-geeks som mig för det var lättsmält med en handling som flöt på väldigt smidigt.

3. Mörk ängel av Laini Taylor. Första intrycket var bra redan när jag höll i det vackra omslaget och det blev ännu bättre när jag började läsa. Det är roligt att läsa en bok där man redan på de första sidorna känner sig övertygad om att den nog kommer att vara riktigt bra, vanligtvis brukar det ta mig längre tid än så att bilda mig en mer bestämd uppfattning men den här tyckte jag om från första kapitlet. Boken börjar med en rapp och lite kaxig dialog som tilltalar mig.

7 thoughts on “Tematrio – Ungdomsböcker

  1. Cashore har jag redan sett i flera listor, jag har hennes första i bokhyllan men har ännu ej läst den. Mörk ängel var verkligen en positiv överraskning tycker jag. Så annorlunda mot vad jag annars brukar läsa.

  2. Kristin Cashores böcker är helt fantastiska. Började läsa första boken i Berörartrilogin av Holly Black, men jag fastnade tyvärr inte.

Kommentera

