Legend – Marie Lu

lu_legend_omslagTitel: Legend
Författare: Marie Lu
Originaltitel: Legend
Serie: Legend #1
Förlag: Modernista
Utgiven:2013-09-04
Sidor: 296
Betyg: 4/5

Hyllningarna har haglat över Legend den här hösten så jag försökte hålla mina förväntningar nere för att inte bli besviken, det lyckades jag nog bra med för boken var bättre än vad jag vågat hoppas, jag brukar annars alltid bli besviken på böcker som höjts till skyarna. Precis som att alla böcker inom YA paranormal under en tid jämfördes med Twilight har Legend jämförts med Hungerspelen. Det betyder inte nödvändigtvis att det är en korrekt eller rättvis jämförelse men det är självklart att dystopier har vissa saker gemensamt, det brukar böcker inom samma genrer ha.

Legend utspelar sig i en postapokalyptisk värld. Republiken, det som en gång var USAs västkust ligger i krig med grannen Kolonierna. Femtonåriga June tillhör en välställd och högt ansedd familj och är välkänd som ett militäriskt underbarn som fostrats till att tjäna Republiken när hon blir gammal nog. Day har inte haft samma tur i livet. Han är uppvuxen i slummen och har sett en helt annan sida av Republiken. Hatet mot makthavarna gör att han försöker ställa till med oreda för dem, något som gjort honom till den mest eftersökta brottslingen vilket inte är illa gjort av en femtonårig pojke. Vissa omständigheter gör att June får i uppdrag att jaga reda på Day och när deras vägar korsas kommer det att förändra hela Junes värld.

Jag skulle ha önskat att boken varit längre längre, den var lite i kortaste laget för en sådan här berättelse och jag saknade speciellt en förklaring till vad som hänt tidigare som gjort att USA delats upp i Republiken och Kolonierna och vad som utlöste kriget det pratas mycket om i boken. Kanske kommer det sedan men jag tycker att sådant hör hemma i första boken i en serie, bakgrundsfakta ger mer djup åt en berättelse. Sedan ställer jag mig också lite frågande till varför man bestämt sig till att ha olika teckensnitt och textstorlek när berättarrösten hoppar mellan June och Day, det är fult och störde mig lite under läsningens gång.

Att vilja att en bok ska vara längre är förstås inte enbart något negativt, tvärtom visar det på att jag tyckte om boken och skulle vilja ha haft mer av den. Dystopier som denna där inslagen av science fiction inte får för stort utrymme är helt i min smak. Legend är en medryckande bok som man lätt slukar i ett nafs och med allt ros den fått hoppas jag att övriga delar i serien också kommer att översättas till svenska.

5 thoughts on “Legend – Marie Lu

  1. Ska jag eller ska jag inte läsa, ska jag eller ska jag inte läsa.. Så har mina tankar gått ganska länge kring den här boken. Kommer väl antagligen att sluta med att jag läser 😉

  2. Pingback: Månadssammanfattning – November | Bokfrossa

  3. Pingback: Prodigy – Marie Lu | Bokfrossa

Kommentera

