Omens – Kelley Armstrong

omensTitel: Omens
Författare: Kelley Armstrong
Serie: Cainsville #1
Språk: Engelska
Förlag: Dutton Adult
Utgiven: 2013
Sidor: 496
Betyg: 4/5

Kelley Armstrongs serie Women of the Otherworld är en av mina favoriter så jag sörjde lite när hon tillkännagav att hon skulle avsluta den, trots tretton utgivna böcker och lite noveller hade jag inte hunnit tröttna vilket vanligtvis brukar hända när serierna blir för långa. I vilket fall blev jag lite nyfiken när hon började släppa nyheter om sin nya serie Cainsville. Den första boken Omens släpptes nu i höst och jag behövde självklart ge den en chans.

Omens handlar om 24åriga Olivia Taylor Jones som lever ett perfekt liv som enda dottern till en rik och framstående familj i Chicago. Hon har en fin utbildning, gör volantärarbete och är förlovad med en snygg VD i ett framgångsriktigt teknikföretag som inte nöjer sig där utan har siktet inställt på en karriär inom politiken. Det enkla, vackra livet raseras när hon får veta att hon är adopterad. Att få veta att man är adopterad måste vara en rejäl chock för alla men i hennes fall är det lite värre, hennes riktiga föräldrar är ökända seriemördare som avtjänar livstidsstraff.

Varken hennes mamma eller hennes fästman stöttar henne i kaoset så Oliva bestämmer sig för att fly staden och rida ut stormen någon annanstans. Tillslut hamnar hon i den lilla byn Cainsville där alla verkar veta vem hon är men där ingen dömer henne efter vilka hennes föräldrar är.  Cainsville är en lite udda by med gamla anor, någonting är annorlunda där men vad låter sig inte avslöjas så lätt. Nyfikenheten att få veta mer om sina föräldrar leder till att Oliva, tillsammans med sin biologiska mammas före detta advokat, börjar gräva i sina föräldrars fall och det visar sig varken vara en lätt eller ofarlig uppgift. Till sin hjälp har hon sin osäkra förmåga att se och tyda omen, en gåva som bara verkar bli starkare även om hon själv har svårt att tro på den.

Jag tyckte mycket om boken och kommer läsa nästa när den kommer ut men med det sagt så måste jag säga att den inte riktigt var vad jag hade väntat mig även om jag utifrån bland annat slutet på Otherworldserien märkt att författaren börjat röra sig mer mot mysterielösande än fantasy.  Det är ungefär vad det här är, mysterium, spänning och lite kriminalroman. Bakom allting finns ett övernaturligt inslag som en liten extra krydda till handlingen men det är mycket mindre än vad jag hade väntat mig även om det hela tiden finns antydningar om mer. Trots att jag tyckte om Omens avslutade jag boken med en känsla av att jag nog inte förstått alla övernaturliga antydningar, jag är i alla fall osäker på om jag tolkar dem rätt och det är nog författarens avsikt. Ska bli intressant att få läsa nästa bok i serien när den kommer ut och se om jag känner mig lite klokare då.

3 thoughts on “Omens – Kelley Armstrong

  1. Pingback: Månadssammanfattning – Oktober | Bokfrossa

Kommentera

