Hur väljer ni ut vilka böcker ni vill läsa om ni inte läser baksidetexten?

Det var först nyligen jag insåg att det finns många som inte vill läsa baksidetexten eller annat om handlingen för att de inte vill råka ut för spoilers. Jag blev förvånad och fundersam eftersom det för mig är baksidetexten och andra beskrivningar av handlingen som nästan helt är avgörande för om jag ska veta om boken kan tänkas vara något för mig eller inte. Nyfiken som jag är måste jag därför bara slänga ut en fråga: Om ni inte vill läsa om handlingen, hur väljer ni då ut vilka böcker ni vill läsa?

4 thoughts on “Hur väljer ni ut vilka böcker ni vill läsa om ni inte läser baksidetexten?

  1. Det är klart att jag läser baksidestexterna. Men efter att jag aktivt har börjat bokblogga så kan jag helt och hållet gå på enbart rekommendationer av andra eller den bok som är på tapeten just nu. Jag är lite mainstream så 😉

  2. Jag utgår ofta (typ 90%) alltid först från bokomslagen. Gillar jag omslagen kollar jag sedan (ibland) baksidan. Eller så provar jag att läsa en bok efter tips. Till exempel På Ön läste jag enbart efter andras rekommendationer (där tror jag inte ens att jag faktiskt läste baksidan, åtminstone inte så noggrant!).

    Ibland kan jag gå efter något så roligt som titel. Tilltalar den mig så kan det räcka långt.. 😛

  3. Det där har jag också funderat på. För mig är det näsan nödvändigt att läsa baksidetext eller beskrivningen på nätbokhandeln, hur ska jag annars kunna välja? Nu hittar jag förvisso en hel del intressanta böcker i BTJ-listorna vi använder oss av för inköp till bibblan (och där är det minirecensioner) och Svensk bokhandels vår och höstkatalog också men de beskriver ju dock handlingen de med…

Kommentera

