Snöbarnet – Eowyn Ivey

dumy_snobaret_6523Titel: Snöbarnet
Författare: Eowyn Ivey
Originaltitel: The snow child
Sidantal: 381
Förlag: Bazar
Utgiven: 2013-09-12
Betyg: 5/5

När jag först hörde talas om Snöbarnet visste jag att jag bara var tvungen att läsa den och vilken tur att jag gjorde det för det här var en bok jag inte kunde lägga ifrån mig. Eowyn Iveys debutbok är fantastisk. Hon lyckas sätta stämningen direkt och den håller i sig genom hela berättelsen.

Vi får följa med till 1920-talets hårda och otrygga liv i Alaska dit det barnlösa medelåldersparet Jack och Mabel nyligen flyttat från en mycket bekvämare tillvaro i Pennsylvania. När årets första snö faller får de ett infall och bygger en vacker liten flicka av snö, följande morgon är snöflickan borta men från platsen löper små spår av barnfötter. De vet inte vad de ska tro men sedan skymtar de en skygg flicka bland träden. Sakta men säkert lyckas de vinna barnets förtroende och hon presenterar sig som Faina.

Berättelsen kommer att kretsa kring detta vilda naturbarn som kommer och går som hon vill och som mot allt förnuft lyckas klara sig på egen hand mitt i den hårdaste vinter. Paret börjar snart att se henne som en dotter och har svårt att balansera hennes behov av frihet mot deras egen längtan och uppfattning om vad ett barn behöver men kärleken till Faina vinner alltid och de låter barnet få fortsätta leva på sina egna villkor. Mabel tror att flickan föddes ur snö och is medan flickan visat Jack en betydligt mer jordnära sanning. Fast är det verkligen så det är eller kan det ligga någonting i det Mabel tror?

Jag älskar böcker som denna där verklighet blandas med ett inslag av någonting magiskt och gåtfullt som sätter en liten extra krydda på handlingen. Snöbarnet är en saga för vuxna som trots sin lågmälda sorgsenhet också är fylld med kärlek och hopp. Karaktärerna är bokens styrka, de är så otroligt välskrivna och skildras med ett sådant äkta djup att det är omöjligt att inte känna med dem.

På hur väl författaren förmedlar känslan av det karga och oförlåtliga men ändå vackra och gripande landsskapet märks det att hon själv är född, uppvuxen och bosatt i Alaska och jag kan inte tänka mig någon annan plats som skulle vara en lika perfekt miljö för den här vackra vintersagan.

6 thoughts on “Snöbarnet – Eowyn Ivey

  1. Pingback: Snöbarnet av Eowyn Ivey - C.R.M. Nilsson

  2. Pingback: Månadssammanfattning – Oktober | Bokfrossa

  3. Pingback: Tematrio – Julklappstips | Bokfrossa

  4. Pingback: Top Ten Tuesday – Nya författarbekantskaper 2013 | Bokfrossa

  5. Pingback: Tematrio – Vinterväder | Bokfrossa

  6. Pingback: Vinterfolket – Jennifer McMahon | Bokfrossa

Kommentera

