Han är tillbaka – Timur Vermes

qpsawvjpmwuy0w2gqbe2Titel: Han är tillbaka
Författare: Timur Vermes
Originaltitel: Er ist wieder da
Förlag: Leopard
Utgiven: 2013-09-16
Sidor: 352
Betyg: 2/5

Handling:
Våren 2011 vaknar Hitler upp i centrala Berlin med huvudvärk. Det sista han minns är att han var med Eva Braun i bunkern, så förvånad inser han att staden inte ligger i ruiner.

Folk känner naturligtvis igen Hitler, men tror att han är en imitatör. Han gästar en tv-show och hans kommentarer tolkas som bitande ironi och blir ett Youtubefenomen. När Hitler blir förskräckt över bristen på övertygelse bland nynazisterna och skäller ut partiledaren, vinner han ett fint journalistpris – för sin satiriska exponering av fördomar. Karriären pekar spikrakt uppåt.

Omdöme:
Den här boken har visst gjort succé i Tyskland med 900.000 sålda exemplar. Jag kan förstå varför för den är annorlunda, smårolig och lyfter en intressant tanke. Vad skulle hända om Hitler kom tillbaka? Inte någon kopia utan Hitler själv. Hur skulle han bli bemött? Skulle någon ta honom på allvar eller skulle det bli som i boken där allt han säger tas som politisk satir? Och får man skämta om det här? Jag vet faktiskt inte, personligen kände jag mig ibland  lite kluven.

Kritiken mot mediesamhället var nog vad jag uppskattade mest. Vad skulle någon från den tiden tycka om de dök upp i dagens samhälle och slog på tvn och såg vad som sändes idag? Tvkockar, trädgårdsprogram och alla underhållningsprogram som går dygnen runt. Trots succén boken gjort i hemlandet så känner jag mig ljummet inställd, jag ville tycka om den men boken var tyvärr inte riktigt lika slående och dräpande som jag inbillade mig att den skulle vara när jag läste baksidetexten. Den var som sagt lite rolig men gjorde inget större intryck hos mig.

Kommentera

