Bokbloggsjerka – Bokmiljöer jag gärna besöker igen

bokbloggjerkaI veckans bokbloggsjerka ska vi: Berätta om en ”bokmiljö” som du har besökt alternativt gärna skulle vilja besöka. Naturligtvis är det även okej att ta upp fiktiva miljöer om du vill det!

Annika tror att Hogwarts kommer att dominera den här veckan och jag skulle förstås inte ha någonting emot att besöka Hogwarts, det skulle varit underbart men skulle jag besöka en fiktiv miljö skulle jag hellre besöka Tolkiens Middle-earth. Jag läser ofta om Ringen-trilogin för att återuppleva hans värld och ska man drömma kan man drömma ordentligt eller hur?

Ska jag hålla mig till en mer verklighetsbaserad bokmiljö så skulle jag vilja besöka Irlands landsbygd. Många författare beskriver ett fantastiskt land som fortfarande har lyckats behålla lite av sin mystik. Jag skulle gärna sätta min fot inne på puben i Nora Roberts trilogi Gallaghers of Ardmore. Eller varför inte göra en tripp till det Montana som Nicholas Evans målar upp i Mannen som kan tala med hästar och hälsa på ranchen och kanske också passa på ta en tur på hästryggen i den här fantastiska miljön som ni kan se på bilderma.

montana-scenery3951553675_e673d797d2_z

22 thoughts on “Bokbloggsjerka – Bokmiljöer jag gärna besöker igen

  1. Irlands landsbygd ÄR helt fantastisk, och jag fick se den mycjet och tröffa många härliga irländare som pratade på så bred irländsk dialekt att jag bara hängdr med på hälften, när jag var där och jobbade för snart 10 år sedan. Montana vill jag också besöka, och har ju önskan om att åka dit i 30årsresa för att just rida och uppleva naturen på bösta sätt – från hästryggen.

    Och ja, Middle-Earth och Nya Zeeland står också på min lista. Om vi hade haft större sparmöjligheter var ju bröllopsresan tänkt att gå dit. Men det är också en plats som jag SKA resa till, inte bara drömma om

  2. Det verkar som karg och dramatisk natur är din melodi, Nya Zeeland skulle jag gärna besöka, och Irland och Montana – trots att jag inte en gillar berg särskilt mycket…

  3. Kanske får läsa lite irländsk litteratur, för de där bilderna var ju helt fantastiska! Middle-earth vore något när det är fred och lugnt och inte orcher där, annars vore det för läskigt.. 🙂

  4. Gallaghers pub vill jag också besöka. Irland är verkligen ett drömresmål efter alla böcker jag läst som utspelar sig där. har läst alla Marian Keyes böcker och tänk att bli guidad runt av familjen Walsh:)

Kommentera

