Fantastic Beasts and Where to Find Them – J.K. Rowling

Fantastic_Beasts_and_Where_to_Find_Them_2009_coverTitel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Författare: J.K. Rowling
Serie: (Harry Potter Companion Books #1)
Sidantal: 128
Förlag: Bloomsbury Publishing PLC
Utgiven: 2009-07-04
Betyg: 2/5

Handling:
As featured in the first year set texts reading list in Harry Potter and the Philosopher’s Stone, Fantastic Beasts and Where to Find Them is an extensive introduction to the magical beasts that exist in the magical, non-Muggle world. Some of the animals featured in the A-Z you will have already met in the existing Harry Potter books: for example Hippogriff, Flobberworm, Kappa – others you certainly won’t: read on to find out exactly what a Chizpurfle is, or why one should always beware of the sinister Lethifold …As Albus Dumbledore says in his introduction, this set text book by Newt Scamander has given the perfect grounding to many a Hogwarts student. It will be helpful to all Muggles out there too… On reading the book you will also find that Harry, Ron and (in one instance) Hermione – couldn’t resist grafittiing the book, and adding their own personal hand-written opinions.

Omdöme:
Av vad jag läst på goodreads och hos bloggkollegorna så verkar många verkar tycka om den här boken där vi får en liten genomgång alla möjliga sorters odjur som finns i världen vi mugglare delar med trollkarlarna, häxorna och andra mer eller mindre civiliserade varelser. Det här lilla uppslagsverket är en rolig idé men utan bilder på varelserna ifråga blir det torrt och hade det inte varit för att det väckte Harry Potternostalgin så hade jag tyckt att den här boken var ganska ointressannt och meningslös. Men Harry Potter liksom! Det ska däremot bli riktigt spännande att få se den kommande filmserien som det pratas flitigt om, en har potential att bli riktigt bra om den får en respektabel budget att röra sig med fast med Rowling i spetsen antar jag att pengar inte kommer vara något problem.

4 thoughts on “Fantastic Beasts and Where to Find Them – J.K. Rowling

  1. Jag blev så himla sugen på att läsa om hela HP-serien efter den här boken, det har ännu inte släppt trots att det var ett tag sen jag läste den! 🙂
    Synd att du inte gillade den så mycket 😦

    • Den lyckades inte få mig särskilt intresserad men jag ser väldigt mycket fram emot att Fantastic beasts blir film. Däremot blev jag precis som du väldigt sugen på att läsa om HP-serien 🙂 Har hela serien på engelska på väg hem till mig så jag kanske inte kan hålla mig när jag får dem.

  2. Pingback: Månadssammanfattning – Oktober | Bokfrossa

Kommentera

