Bokbloggsjerka – Vilket land väger tyngst i bokhyllan?

bokbloggjerka I veckans bokbloggsjerka ställs frågan: Om du skulle göra en snabb inventering av din läsning vilket land skulle då väga tyngst?

USA är utan tvekan det land jag har flest böcker från, det är ingen tvekan om saken. Jag läser mycket fantasy och det mesta jag varit intresserad av i den genren har kommit från USA. Robert Jordan, David Eddings, Robin Hobb, Jennifer Robersson för att nämna några. Även utanför fantasygenren har jag en tendens att lockas mest av amerikanska böcker eller åtminstone böcker från engelskspråkiga länder. Bortsett från USA finns det bland annat några böcker från Storbritannien, Irland, Australien, Syrien, Iran, Kanada och Tyskland. Givetvis har jag svenska böcker med men det var faktiskt lite tråkigt att ta en titt i min bokhylla och inse hur få svenska författare som finns representerade där så det måste jag bättra mig på.

17 thoughts on “Bokbloggsjerka – Vilket land väger tyngst i bokhyllan?

  1. Åh, en annan som faktiskt har hört talas om Eddings OCH har dem i bokhyllan. Guldstjärna till dig! 😉
    Robb är också riktigt, riktigt bra! 🙂

    Jag har tyärr inte så mycket fantasy hemma, mest deckare! 😛

  2. Kul när man får tänka till. Kan konstatera att spridningen på länder är ganska dålig hos mig. Det är som hos de flesta svenska, amerikanska och brittiska författare som dominerar.

  3. USA ligger i framkant även i min bokhylla. Numera köper jag nästan enbart urban fantasy/fantasy/dystopier och de brukar i regel vara skrivna av amerikanska författare.
    Men eftersom jag väger in all litteratur jag lånar också kommer Sverige rätt långt upp ändå.

  4. Amerikansk fantasy har det blivit en hel del av här hemma hos mig också. Jag känner att jag måste läsa mer fantasy igen, det känns som om det har blivit lite lite på sista tiden, även om jag tror att jag läser någon fantasybok i månaden ändå.

Kommentera

