Min mormor hälsar och säger förlåt – Fredrik Backman

min-mormor-halsar-och-sager-forlatTitel: Min mormor hälsar och säger förlåt
Författare: Fredrik Backman
Sidantal: 447
Förlag: Forum
Utgiven: 2013-08-30
Betyg: 4/5

Min första bekantskap med Fredrik Backman var via hans blogg ett drygt år innan hans första bok En man som heter Ove kom ut. Jag var väldigt sen på hela Ove-tåget eftersom jag var rädd att hans roliga, lite knasiga sätt att skriva inte skulle vara lika bra i bokform. Självklart hade jag fel. Ove var underbar, humoristisk samtidigt som den lyckades vara djup och rörande med en allvarlig underton. Min mormor hälsar och säger förlåt är lite likadan, humor blandas med svåra stunder när vi får följa snart 8åriga Elsa.

Elsa är annorlunda och passar inte in i skolan där de andra eleverna mobbar henne. Det som gör hennes liv lättare är att hon har en mycket speciell mormor som skulle göra allt för sitt barnbarn, man skulle kunna säga att mormors superhjältekraft är att vara mormor för det finns nog ingen som skulle kunna vara bättre på det. Mormor är 77år gammal och mer än en smula galen, hon saknar helt spärrar. Hon är en riktig kruttant som skulle kunna skrämma de flesta och verkar ha försvårat livet för många, hur härlig mormor än verkar så tycker jag synd om Elsas mamma som ständigt måste reda upp allting när mormor gjort något tokigt. Elsas värld ställs på ända när det visar sig att mormor är svårt sjuk i cancer, innan hon går bort ger hon Elsa ett brev som hon ber henne att leverera. Brevet visar sig vara början på en komplicerad skattjakt.

Jag är inte den som lätt blir tårögd när jag läser men den här boken lyckades med det när den inte istället fick mig att skratta, sucka uppgivet eller le igenkännande. Det finns bara en sak jag inte tyckte om med berättelsen och det var sagolandet mormor diktade upp åt Elsa. Det är deras speciella plats och mycket kretsar kring det. Det visar sig en bit in i boken att det är centralt för berättelsen men det blir helt enkelt lite för mycket för mig, jag hinner bli uttråkad, tappa intresset och börja skumma igenom de delarna.  Jag tyckte om vad sagolandet visar sig betyda men skulle ha föredragit om de kortats ner och avslöjandet kommit lite tidigare så att jag inte hunnit bli lite less på sagorna.

Själva berättelsen är överdriven med karaktärer som gränsar till karikatyrer men det är en del av charmen, allt är så härligt over-the-top att jag inte kan annat än att älska det.

Är det en ny Ove? Jag tror inte det men tycker man om Backmans sätt att skriva kommer man säkerligen tycka om denna med.

3 thoughts on “Min mormor hälsar och säger förlåt – Fredrik Backman

  1. Pingback: Månadssammanfattning – September | Bokfrossa

Kommentera

