Inkslingers: under huden – Jakob Schultz

Inkslingers_cvr_SWE-252x252Titel: Inkslingers – Under huden
Författare: Jacob Schultz
Sidantal: 285
Förlag: Turbine
Utgiven: 2013-09
Betyg: 3/5

Beskrivning från förlaget:
Detta är en bok för alla som älskar tatueringar och vill veta mer om världens främsta utövare av denna konstart. I Inkslingers får vi möta 24 väldigt olika tatuerare.

Från alla världens hörn har de samlats på Copenhagen Ink Festival, Skandinaviens och Nordeuropas största tatueringsmässa. Journalisten Jakob Schultz har intervjuat några av de bästa och mest erkända tatuerarna i världen, som lyckats knipa en plats i den tuffa konkurrensen om att få delta på mässan. Vi får bland annat möta Jón Páll, Carl Löfqvist, Aaron Bell, Henning Jörgensen, Guil Zekri, Clod the Ripper, Derek Baker och inte minst Bob Tyrrell, känd från TV-serierna L.A Ink och London Ink. I Inkslingers berättar dessa tatuerare i ord och bilder om sin egen stil, sina erfarenheter och sitt perspektiv på det som de alla älskar: tatueringskonsten.

Min kommentar:
Jag får väl först och främst erkänna att jag inte har en enda tatuering trots att jag är väldigt fascinerad av konsten och tycker en välgjord tatuering är riktigt snyggt. Jag hade faktiskt ett motiv klart och en tatuerare fixad när jag plötsligt fick problem med huden på den tilltänkta platsen så det kändes helt enkelt inte som att det var meningen att jag skulle bli gaddad. Kanske ökade min kärlek till konstformen av den anledningen och en period slukade jag tatueringsshowerna som gick på tv. När jag såg den här boken kunde jag helt enkelt inte låta bli att vilja ta en titt på den.

Med sina stora fina bilder av vackra tatueringar är Inkslingers en perfekt coffee table book. Den skulle ha haft en given plats som blädderbok på ett bord i vardagsrummet hemma hos mig om det inte hade varit för att vår morhuvade papegoja Spike är en bokätande marodör. Väldigt tråkigt i ett bokälskande hem. Kapitlen i Inkslingers är praktiskt uppdelade efter tatuerare och de berättar själva lite kort om hur det kom sig att de började tatuera och hur de ser på tatueringskonsten. Författaren har varit duktig på att välja ut relevanta stycken så det är en intressant läsning. Tyvärr är texten väldigt stor vilket jag tycker blir lite jobbigt och svårläst men eftersom det inte är så mycket text i varje kapitel så gör det inte så mycket.

One thought on “Inkslingers: under huden – Jakob Schultz

  1. Pingback: Månadssammanfattning – September | Bokfrossa

Kommentera

