Beautiful Creatures : Mörka drömmar, livsfarlig kärlek – Kami Garcia och Margaret Stohl

beautiful-creatures-bok-1-morka-drommar-livsfarlig-karlekTitel: Beautiful Creatures : Mörka drömmar, livsfarlig kärlek
Författare: Kami Garcia och Margaret Stohl
Originaltitel: Beutiful Creatures
Serie: Beautiful Creatures #1
Sidantal: 528
Förlag: Semic
Utgiven: 2013-01
Betyg: 3,5/5

Beskrivning från förlaget:
En förbannelse, ett val, två öden… När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna. När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta… Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

Min kommentar:
Den här boken hörde jag först talas om ungefär samtidigt som filmen kom ut och även om filmen inte är den bästa jag sett så väckte den mitt intresse till att läsa boken och Semic var vänliga nog att skicka mig den. Det är en bra ungdomsbok och jag förstår varför den blivit så populär, även om jag älskar mina vampyrer och varulvar så är det roligt att få läsa någonting så nytt och annorlunda som besvärjare. Att berättaren är en vanlig kille och att tjejen är den speciella i berättelsen var också en trevlig omväxling, de flesta böcker jag läst i den här genren har varit tvärtom.

Med sina 500+ sidor är boken i längsta laget för en sådan här berättelse och jag upplevde att den blev lite seg ungefär halvvägs igenom, det är en väldigt lång resväg till slutet så jag tror att den skulle ha tjänat på att kortas ner en aning så att handlingen tryckts ihop mer och tempot därmed blivit lite högre. Berättelsen är trots det fint berättad och den återhämtar sig ordentligt i slutet som är både oväntat och sorgligt. Det är en vacker, mörk kärlekshistoria som fångade mig. Karaktärerna är mänskliga och verkliga. Jag känner med dem och vill så gärna att allt ska gå bra för dem även om jag visste att det inte skulle vara så enkelt. Miljön är också fint beskriven, jag känner inte till mycket om livet i en småstad i södra USA men författarna lyckas inte bara få mig intresserad utan det känns nästan som om jag själv vore där. Jag tyckte om boken och när jag läst sista sidan ville jag genast fortsätta med nästa för att få se vad som händer med Ethan och Lena.

3 thoughts on “Beautiful Creatures : Mörka drömmar, livsfarlig kärlek – Kami Garcia och Margaret Stohl

  1. Pingback: Beautiful Creatures : Mörka drömmar, livsfarlig kärlek – Kami Garcia … | Köpa hemsida av webbyrå

  2. Jag tyckte också mycket bra om denna, även om jag har lite svårt för att den skrivs ur Ethans perspektiv som jag tycker är oerhört töntig. Men sen tycker jag tyvärr att serien går utför.. Det blir dock mer spännande eller vad man ska kalla det så du kanske gillar dem mer 🙂

  3. Pingback: Månadssammanfattning – September | Bokfrossa

Kommentera

