Bokbloggsjerka – Om jag skrev en bok

bokbloggjerkaIdag är både sambon och jag lediga så vi har för ovanlighetens skull legat och dragit oss i sängen hela förmiddagen, jag brukar vanligtvis studsa upp ur sängen bra mycket tidigare men idag var det skönt med tidig helg och äntligen börjar det bli svalare så att man inte kokar i vår lägenhet så det är faktiskt möjligt att ligga kvar och mysa.

Fredag den trettonde dessutom. Är ni skrockfulla av er? Otursdag eller inte så är det i alla fall dags för veckans bokbloggsjerka. Den här veckan undrar Annika:

  • Om du skulle skriva en bok skulle den i så fall utspela sig:i en stad?
    på landet?
    på en fiktiv plats?
    på havet?
    i framtiden?
    i det förflutna?
    i nuet?
    i Sverige eller utomlands?
    annat?Om du inte har några planer på att skriva en bok och därmed känner dig tvungen att hoppa över den här frågan kan du i stället berätta om var du helst ser att de böcker du läser utspelar sig.

Jag har inga planer på att skriva någon bok, egentligen inga författardrömmar alls då jag inte tror att jag skulle kunna vara organiserad nog att fullfölja en hel berättelse så att det blev någonting som var värt att läsa. Om jag mot all förmodan faktiskt skulle skriva någonting så tror jag att det skulle utspela sig i och runt en liten by som ligger avlägset beläget mitt i en otämjd vildmark. Långt ifrån all bebyggelse, alla känner alla men några bär runt på hemligheter. Det skulle vara spänning blandat med lite romantik, för lite romantik är väl aldrig fel? Alternativet vore väl en fantasybok, urban med lite vampyrer och varulvar eller av den gamla charmiga stilen.

När det kommer till böcker jag läser så spelar det inte så stor roll vart de utspelar sig så länge de är bra i sig själva men framtidsberättelser hoppar jag gärna över. Däremot skulle jag just nu gärna läsa vad jag skrev ovan. För ett tag sedan efterlyste jag just sådana böcker men det verkade inte vara många som brukar läsa sådana böcker. Är det någon som läser nu som har ett tips förutom Nora Roberts Flammande skyar får ni gärna lämna lästips!

16 thoughts on “Bokbloggsjerka – Om jag skrev en bok

  1. Bra bokidé. Jag gillar just det där med vildmarken. För ett tag sedan läste jag en riktigt bra kriminalroman som hette ”I vargars följe” där miljön var väldigt skrämmande men samtidigt vacker.

  2. Det där lät faktiskt som en riktigt spännande idé. Ska se om jag kan få det att gro till en roman själv eller så hoppas jag att jag hittar en. Ska försöka förmedla det till dig i så fall.

  3. Jag skulle nog få skriva om min egen hemtrakt för jag har inte alls tillräckligt med fantasi för att hitta på något eget. Men den bristen på fantasi gör ju att det inte blir någon bok heller…

Kommentera

