Betraktaren – Belinda Bauer

betraktarenTitel: Betraktaren
Författare: Belinda Bauer
Originaltitel: Rubbernecker
Förlag: Modernista
Utgiven: 2013
Sidor: 336
Betyg: 3/5

Om Boken:
»De döda kan inte tala till oss«, hade professor Madoc sagt. Men det var inte sant. Nummer 19, det lik som den artonårige Patrick Fort undersöker på anatomilektionen, försöker berätta allt möjligt för honom.

Patrick har Aspergers syndrom och han har redan till­räckligt med bekymmer i sitt liv. Han har svårt att förstå sig på människorna omkring honom och han är besatt av tanken på döden – den märkliga dörr som bara öppnas åt ett håll och som hans far försvann igenom en dag för tio år sedan. Det är denna besatthet som fått honom att välja kursen i anatomi, men nu har hans sökande efter svar lett honom i riktning mot ett mer påtagligt mysterium, kanske rentav ett mord. Vem är den man som talar till honom från dissektionsbordet? Och hur hamnade han egentligen här?

Samtidigt som en död man bit för bit avslöjar sina dolda sanningar för honom, upptäcker Patrick hemligheter i sin egen familjs förflutna. Till slut är bara en sak säker: Ingenting är vad det ser ut att vara.

Mina tankar:
Precis som Belinda Bauers tidigare böcker är tempot i Betraktaren ganska långsamt fram till slutet när är upplösningen närmar sig men istället för fart är författaren en mästare på att skapa stämning i sina böcker och den finns även i denna. Det är en psykologisk kriminalroman vars djup i handlingen gör att jag inte alls saknar farten i berättelsen. Jag tyckte om den och är tacksam för att jag fick chansen att läsa den för boken var bra och intrigen är verkligen en fullpoängare! Trots att jag snabbt läste ut boken fastnade jag av någon anledning aldrig riktigt i handlingen och den lyckades aldrig rycka med mig. Det blev tyvärr aldrig riktigt nagelbitande spännande.

Även om det kändes självklart lite längre in i boken så begrep jag faktiskt inte i början att de olika berättarrösterna även innebar ett tidshopp i handlingen så där blev det lite tokigt för mig. Däremot var det oväntade twists i handlingen som jag verkligen uppskattade, jag tycker om när författarna lyckas överraska mig. För att inte tala om sidoploten med Mrs Deal som var lite ryslig på sitt lågmälda vis. Jag har ingen erfarenhet av personer i koma och känner till väldigt lite av fenomenet men det är fruktanssvärt att tänka sig att några personer ligger där instängda i sina egna kroppar, medvetna om allt runt sig och men helt oförmögna att kunna kommunicera med sina vårdare och anhöriga trots att de så gärna skulle vilja.

Karaktärerna är välskrivna och trovärdiga men eftersom jag har några personer med Aspergers nära mig har jag lite svårt för att läsa böcker med karaktärer som har den diagnosen för det känns så fel och tråkigt att det alltid är den här mer extrema stereotypiska bilden som visas upp så att det är så här omvärlden får intrycket av att dessa personer är och fungerar. Långt ifrån alla personer är som Patrick i den här boken. Det är inte så enkelt och enspårigt.

One thought on “Betraktaren – Belinda Bauer

  1. Pingback: Månadssammanfattning – September | Bokfrossa

Kommentera

