Andlös – Mattias Ronge

2f3480533e5553e30477e68368b2d895
Titel:
Andlös
Författare: Mattias Ronge
Förlag: Ordfront
Recex (Tack Ordfront!)
Utgiven: 2013
Sidor: 319
Betyg: 3/5

En tyst och osynlig farsot drabbar Sverige. De som insjuknar tappar sin andningsreflex somnar du utan respirator är du död. Men epidemin sprider sig snabbare än vad respiratorer kan produceras. Och ännu snabbare sprider sig paniken, för vem vågar lita på att farsoten inte smittar mellan människor?

Ingen vet varifrån den kommer, eller hur man kan stoppa den. Leni tror sig veta, hon tror sig ha sett en koppling mellan vårt sätt att leva och smittospridningen. Hon försöker få forskarna att lyssna, men kanske är hon för obetydlig. Eller så är teorin helt enkelt för osannolik.

I ett försök att rädda mänskligheten ger sig Leni ut på en ödesdiger resa genom ett snötäckt samhälle som hon bara delvis känner igen, tillsammans med en man på flykt från polisen och ett föräldralöst barn som hon inte förstår. Långsamt tvingas de alla tre inse att det främsta hotet mot mänskligheten kanske inte alls är sjukdomen, utan något helt annat.

Dystopier blir allt mer populära och jag har läst några i den genren förut men jag kan utan att överdriva säga att jag aldrig har läst någon som denna. Boken och handlingen känns överraskande nog ny, det händer inte ofta att jag slår upp en bok och inser att den inte riktigt påminner mig om något annat jag läst.

Istället för en karismatisk karaktär man snabbt tycker om och känner med har vi här en ensam, annorlunda och lite besatt kvinna som är svår att fatta tycke för. Hon saknar sociala färdigheter och har egentligen varken tid eller intresse för känslor eller relationer till andra människor. Jag fastnar inte för karaktärerna och har svårt att känna med dem men trots det lyckas författaren få mig tillräckligt fängslad av berättelsen för att jag ska sitta och snabbt vända blad för att få veta vad som kommer hända.

Själva handlingen är obehaglig, desto mer otäck eftersom den känns trovärdig. Hur skulle samhället reagera om det kommer en sjukdom ingen kan bekämpa? Som vi inte vet hur den sprids och där resurserna inte räcker för att hjälpa alla? Vilka människor är värda att räddas? Vilka ska få hjälp? Vilka ska vi låta dö?

Boken är ett otäckt vision av hur medmänskligheten försvinner i tider av kris men lyckligtvis visar den också hur hemska omständigheter kan föra samman människor.

One thought on “Andlös – Mattias Ronge

  1. Intressant. Läste Ronges första bok och den var bra, gillar hans sätt att skriva. Har funderat över denna, eftersom jag älskar dystopier… blev mer sugen nu.

Kommentera

